woensdag 2 februari 2011

Pizzasteen (+ recept naanbrood)

Geef iets een andere naam en maak het verschrikkelijk duur. Dat moet de uitvinder van de pizzasteen gedacht hebben. Ik heb een tijdje gezocht naar een redelijk grote pizzasteen, maar ik vond de prijzen echt te hoog (40-65 euro). En dan heb je niet eens een echt grote.


Dus ben ik naar een winkel gegaan waar ze ook pizzastenen hebben, maar onder een andere benaming, en dus veel goedkoper. Bij ons om de hoek is er een bouwmaterialenwinkel. Ik heb daar een blauwe tegel meegekregen voor de ronde som van 0 euro.



My free pizzastone



Akkoord, er is een hoek af, maar da's bij mij ook. ;-)


Ik heb er naanbrood op gebakken en het was zo lekker als bij de Indiër zelf.

Hoe maak je 6 naanbroden?

330 g huishoudbloem (2 cups)
150 ml lauw water
2 el olie
2,5 el yoghurt (gewone of griekse - géén magere)
1 kl zout
1 kl suiker
1 snufje baksoda
1 kl gist

extra bloem om te rollen.


Doe de gist in het lauw water zodat het kan oplossen. Ondertussen mag de huishoudbloem in een grote kom samen met het zout en de suiker en het snuifje baksoda, meng met je handen. Voeg er de olie aan toe en meng. Doe er de yoghurt bij, meng opnieuw. En voeg er dan het water met de gist aan toe.

Goed kneden, in het begin is het een plakkerig boeltje, maar blijf kneden tot het een zacht deeg wordt. Als je deeg mooi zacht is, doe een beetje olie op je handen en kneed nog een 15-tal seconden. Zet weg op een warme plaats gedurende 3-4 uur.

Leg na die 3-4 uur een pizzasteen in je oven en laat gedurende minstens 20 minuten voorverwarmen op 250° of hoger.

Doe wat olie op je handen. Verdeel het deeg in 6 gelijke stukken. Doe elk stukje een voor een in een kommetje bloem en maak er bolletjes van.

Bestuif je werkblad met wat bloem en rol de bolletjes met een deegrol uit tot ongeveer een dikte van een kleine halve centimeter. Maak je handen een beetje nat, neem de uitgerolde naan en leg er drie op de pizzasteen.

Na 3-4 minuutjes zijn ze klaar. Rol de overige bolletjes uit en bak ook deze op de pizzasteen. Bestrijk de gebakken naan met wat geklaarde boter of plantaardige olie (liefst geen olijfolie).

Deze Indische dame, met sappig accent, vertelt je hoe het écht moet ;-) :






Geweldig hé. De pizzasteen is ook geweldig om brood op te bakken en euh... pizza.

16 opmerkingen:

  1. Pizzastenen, ik kom ze overal tegen, blijkbaar een echte hype in blogland. Leg me eens even uit waarom zo'n steen veel beter is als een gewone bakplaat? Ik vind jouw bouwmaterialen-oplossing trouwens een geweldig statement tegen al die foodsnobs! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al verschillende keren naan gebakken maar dan op een gewone bakplaat, en die waren meer 'deegachtig'. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar met een pizzasteen gaat het bak proces veel sneller doordat ook de steen zelf gloeiend heet is en dan krijg je toch een krokantere korst.

    Deze naanbroodjes waren echt heerlijk. De volgende keer doe ik er wat kruiden bij of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze pizzasteen was inbegrepen bij ons fornuis (Boretti). Ik gebruik hem veel en hij is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! Is dit een gewone terrastegel?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blauwe steen. Het moet natuursteen zijn en ongeglazuurd. Travertijn, arduin, blauwe steen, marmer, daarmee gaat het perfect. Met een gewone betonnen terrastegel gaat het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige oplossing! Mmm, en men papa (die zich een kok waant) is net jarig, haha :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. in afwachting van de buurman, die een pizzaoven gaat bouwen in de tuin, denk ik dat ik ook eens achter een tegel ga zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leve het gezond Vlaams verstand, goed gevonden Ann!
    Het mevrouwtje is volgens mij de tante van Apu van de Kwik-E-Mart. Lollig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik las dat deze week ook bij Smitten Kitchen. Ik ben intussen nog geen bouwhandelaar binnengestapt. Maar het is dus de moeite? Dan moet ik dringend eens op zoek gaan.
    En die Manjula, daar heb ik een paar weken geleden ook een avondje Indisch eten zitten mee you-tuben. Tof madammeke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Awel da vind ik nu tof gevonden zie! Een geweldig alternatief voor 0 euro! Van zulke dingen krijg ik zelf altijd een goed gevoel; als je een alternatief vind voor iets duur, dat dan even goed is/werkt. Eentje om te onthouden als ik zelf ooit een oven krijg. En een kookkriebel. =)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ miss stik, ik heb bij Smitten Kitchen nog niets gelezen over een pizzasteen. Zeker dat het daar was?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gewéldig!! da ga ik ook eens maken!! eerst ne steen zoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. eerste keer dat ik hier passeer en al meteen een geweldig idee. Ik gebruik momenteel een pizzasteen van bij de kruidvat (was enkele jaren geleden voor 3-4 euro), maar gezien het gezin grter en groter wordt is dit een geweldig alternatief.

    Denk je dat ik sojayoghurt kan gebruiken voor Naans? Wij zijn namelijk allergisch aan koemelk :/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Titchose, je kan het maar proberen hé. Maar niet met smaakjes hé. En anders yoghurt van geiten of schapenmelk...

    BeantwoordenVerwijderen