vrijdag 11 februari 2011

De pizza ziet er weer lekker uit...

... alleen spaaitig dat de bodem op niets trekt. Maar kom, ik dacht we bloggen het toch, dan kan ik ook nog wat over fotografie leuteren. ;-) 't Is dus zelfgemaakte pizza met mozarella di buffala, parmaham en ruccola.


pizzazonderzon


Normaal gezien was ik van plan een echte pizzabodem te maken maar die moest minstens drie uur rijzen, en zoveel tijd had ik niet... dus heb ik gekozen voor de pizzadeeg mengeling van Aveve. Had ik dus beter niet gedaan. Er zat geen smaak in en het was precies karton. De volgende keer maak ik hem echt zoals het moet.


Pizza?

Enfin, ik kan jullie wel meegeven hoe ik de 'topping' maak.

Hoe maak ik de tomatensaus?


1 blik bio tomaten (zonder smaakjes!!!)
2 teentjes look
1 kleine ajuin of 1 grote sjalot
1 eetlepel gedroogde origano
1/2 glas rode wijn (optioneel)
peper en zout
olijfolie

Hak de ui en de look fijn en fruit in wat olijfolie. Doe er de tomaten bij en laat 10 minuutjes pruttelen. Giet er de wijn bij, kruid met peper, zout en de origano en laat nog eens 10 minuutjes pruttelen. Doe de saus in een blender en mix. Waarom een blender? Omdat het de saus superfluwelig maakt, en het smaakt vreemd genoeg totaal anders dan wanneer je hem zou mixen.

Doe de saus op je pizzadeeg, leg er verse schijfjes tomaat op, verscheur er de parmaham en de mozzarella over, kruid met wat zwarte peper en bak gedurende 15 à 20 minuutjes in een hete oven op 220°.

Haal de pizza uit de oven, doe er een handvol ruccola over en besprenkel met olijfolie.


En dan nu over de fotografie.

We (Elza D en ik) hebben al herhaaldelijk gezegd dat fotograferen met ingebouwde flits een echte no-no is. Maar ook fotograferen in de zon is niet zo goed. Kijk zelf maar.


pizzazon


Zoals je ziet, zorgt de zon ervoor dat er veel schaduwen zijn en lijkt de pizza minder 'te leven'. Het is geen echt slechte foto, maar het kan toch beter. De foto helemaal bovenaan is in de keuken en dus uit de zon genomen. Het licht komt vanachter. Da's ideaal. Bij food fotografie is het aangewezen dat het licht vanachter komt, zodat de textuur van het eten beter tot zijn recht komt.

12 opmerkingen:

  1. Ik vind dat echt zot hoe een verschil dat dat maakt. fotografie-leek, maar wel onder den indruk en begin door jouw blog met een ander oog naar mooie dingen te kijken. thanx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pizzasaus met wijn, hm dat probeer ik ook eens de volgende keer.
    Mooie foto's, het is inderdaad niet makkelijk om eten te fotograferen, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu die pizza in 't zonnetje (zelfs al is de foto volgens jullie minder) doet mij wel wegdromen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij eten vanavond toevallig ook pizza. Ik heb eens pizzadeeg gemaakt zonder gist, met melk. Héél raar, maar het smaakte eigenlijk super lekker, en moest niet rijzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een manier om snel zelf pizzadeeg te maken, is in de broodbakmachine. Bij de mijne duurt het anderhalf uur in totaal, dus om te mengen en te rijzen.

    En verdorie zeg, je geeft me zin in pizza om tien uur 's morgens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zag gisteren een aflevering van Masterchef Australia en daar maakten ze ongeveer dezelfde pizza maar met rucola, parmezaanse kaas en balsamico. Die van jou ziet er in ieder geval ook heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die licht tip is super. Bij de hete kost foto was het echt geen doen, en heb ik met een Ikea Tafellamp - op d'er zijkant erbijgelegd - moeten bijlichten. Lee bijschaduwen...

    Heeft het dan nog gesmaakt zonder Tierenteyn?

    Wat die buffel mozarella betreft. Als ik die in de supermarkt koop heb ik de helft van de tijd zure mozarella. Ik vertrouw dat niet meer, die buffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aan de foto's is niet te zien dat de bodem niet smaakt/karton is. Ik zou er zo mijn tanden in willen zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @.tonBouton: mozzarella is heel delicaat. Liefst meteen opeten na aankoop (geloof de vervaldatum niet) en zeker ook meteen in de koelkast steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mmm pizza met rucola is ook mijn favoriet! zonder de heps dan wel ;) vorige week nog gemaakt, maar ik moet het nog op de blog zetten. ik maak pizzadeeg ook in broodbakmachine, gaat super! handige fototip ook van dat licht. tegenwoordig is het soms nog klaar als ik op het werk buitenstap, dus er is nog hoop voor mijn eigen foodfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet zeggen dat ik de laatste foto, met schaduw, toch wel heel sfeervol vind! Lekker pizza eten in het Italiaanse zonnetje. Misschien iets minder qua texturen van het eten, maar zeker meer sfeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. We blijven proberen om goede foto's te nemen.
    Maar zonder flits en met dit patattenweer is het zééér moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen