maandag 21 februari 2011

Vegetarisch broodje konijn

Vrienden van mij hebben besloten om voortaan als vegetariërs door het leven te gaan. Maar er is één probleempje: ze lusten de meeste vleesvervangers voor tussen de boterham niet. Of toch niet die in gewone supermarkten te koop aangeboden worden. Daarom heb ik voor hen dit vegetarisch broodbeleg gemaakt. Het is echt superheerlijk met wat prei- of luzernescheutjes bij.


vegetarisch beleg / vegan spread


Wat gaat erin?



3 grote wortelen
1 blik (400 g) kikkererwten, gespoeld en uitgelekt
1 koffielepel harissapasta (of meer naar smaak)
3 eetlepels olijfolie
sap van 1/4 citroen
peper en zout


Schil de wortelen met een dunschiller en snij ze in schijfjes van een 1/2 cm dik. Zet een pot op het vuur en kook de wortelen tot ze zacht zijn in ruim water met wat zout. Giet de wortelen af en doe ze in een keukenrobot met de andere ingrediënten. Mix tot je een mooie egale pasta bekomt. Kruid indien nodig bij met peper en zout, en that's it.

Ik eet er ondertussen al 2 dagen van en 't is nog even lekker, dus het blijft toch een aantal dagen goed.

10 opmerkingen:

  1. Ga ik meteen maken want alle ingrediënten zijn aanwezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Njammie! Deze ga ik snel testen!
    O, dit weekend maakten we de wok met scampi en chinese kool! Lekker dat dat was!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. is het harissa pasta of poeder welke je gebruikt want da's toch straffen toebak !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het begin is het voor op de boterham toch wat zoeken maar dit is weer een heerlijk alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als vegetarier (en omnivoor ook) kun je maar beter wegblijven van in de fabriek gemaakte bereidingen.
    Een goede planning is een must en dan kan je echt gezond door het leven met een gevarieerd eetregime.
    Die hummus dat je hier maakt is een fantastische topping voor je brood en zit boordevol met wat je lichaam nodig heeft.
    Op mijn blog heb ik een recept voor linzen paté (lentil pate) ook lekker op de boterham !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er allesbehalve slecht uit! Zijn de scheutjes een must? Want dat zie ik mij 's morgens niet tussen mijn bokes zwieren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Neen hoor, ik had ze gewoon van een slaatje de dag voordien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen