zaterdag 26 februari 2011

Heerlijk, gezond, snel en eenvoudig... wat willen we nog meer?

Dit slaatje kent eigenlijk iedereen, maar toch geef ik het jullie mee... er kan altijd eens iemand tussenzitten die het nog niet geprobeerd heeft. ;-)* Ziehier mijn Italiaans slaatje. Ik had geen inspiratie voor de foto, daarom is hij nogal 'plattekes'.


*Lees: mijn wederhelft begon een beetje te klagen over het feit dat we nooit iets gewoons meer aten. LOL


tomato, prosciutto, mozzarella - nothing special ;-)


Wat draai ik erin (voor 2 personen)?

2 bollen buffelmozarella (mag ook de gewone zijn)
4 sneetjes parmaham (of andere gelijkwaardige ham)
1 avocado
4 trostomaatjes
1 zakje luie wijvensla (jonge scheutjes met ruccola)
8 blaadjes verse basilicum
1 eetlepel olijfolie van prima kwaliteit
sap van 1/4 citroen
zwarte peper en fleur de sel


Verdeel de sla over twee borden, scheur de mozzarella en de parmaham in stukjes en drapeer over de sla. Snij de tomaatjes in schijfjes, schil de avocado en doe ze ook in schijfjes en leg deze op de sla. Scheur de basilicum en strooi over de sla en besprenkel met de olijfolie en het citroensap. Geef een flinke draai van de pepermolen en doe wat fleur de sel op het slaatje.

Op 5 minuutjes is deze heerlijke maaltijd gepiept. Wij eten daar altijd ciabatta bij. Hmmmmm...

7 opmerkingen:

  1. ik ga mijn 3d brilleke aandoen om te kijken !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen inspiratie voor de foto? Soms moet daar niet meer bij en spreekt het gerecht voor zich! Ik vind dat niet plattekes hoor! Trouwens dat slaatje ziet er weer verukkelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit, alleen... jammer dat er hier zoveel tomaatjes en aubergines enzo geserveerd worden in een compleet verkeerd seizoen.
    Nog even geduld, ze zijn zooooo veel lekkerder binnen enkele maanden (én Belgisch én ecologisch verantwoorde én bij de boer op de markt te krijgen én én én...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. U bent natuurlijk niet verplicht om nu onmiddellijk alles te maken. Maar ik eet nu eenmaal graag tomaten en aubergines... maar dat neemt niet weg dat ik ook geniet van de groenten die nu in het seizoen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MMMmmh, klinkt heerlijk! En arme wederhelft, zoveel zin in bloemkool en worst, maar nee, hij krijgt altijd speciale lekkernijen voorgeschoteld. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanavond je salade gegeten, erg lekker. Ik maak zelf ook wel eens zoiets, maar dan i.p.v.tomaatjes en avocado neem ik verse vijgen. Ik ga hem zeker vaker maken, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge, wat rot voor de wederhelft dat hij steeds dit soort gerechten voorgeschoteld krijgt... Als hij er vandoor gaat, wil ik wel bij u komen wonen!

    BeantwoordenVerwijderen