donderdag 9 december 2010

Leesvoer

Ik ben zot van boeken. Ik pak ze graag eens vast om er aan te ruiken, ze te doorbladeren en opnieuw in de kast te zetten. Ik kan het ook niet laten om telkens weer nieuwe boeken te kopen. Er is geen enkele ruimte in mijn huis waar er geen boeken staan. En oh ja. Ik lees ze ook graag.


2010 is een jaar dat maar traag op gang kwam. Er waren weinig boeken die mij konden bekoren. Gelukkig kwam daar na de zomer beterschap in. En hoe! Een boek waar ik enorm van genoten heb, is 'Het lichaam van Clara' van Jan Siebelink.


clara


'Het lichaam van Clara' (****) vertelt het verhaal van Clara Hofstede. Zij groeit als enig kind op in een liefdeloos gezin. Je ontdekt al vlug dat zij misschien wel de enige 'volwassene' is in dat gezin. Haar hele leven is een zoektocht naar liefde die ze niet vindt. Tot ze op een dag een beroemd schrijver tegenkomt aan het huis van Louis Couperus. Hij schrijft haar levensverhaal...

Dit boek heeft mij vanaf de eerste zin bij het nekvel gegrepen. Met messcherpe, eenvoudige zinnen schetst hij een indringend portret van een tragische vrouw. Mooi. Echt mooi.

'Kamer' (****) van Emma Donoghue is ook zo'n pareltje. In Kamer woont Jack al sinds zijn geboorte samen met Ma. Ma zit er al van haar zeventiende. Ze is er door Hem opgesloten. De wereld van Jack bestaat uit Kleed, Kast, Kachel en TV met de Konijnenoren. 'Kamer' is geïnspireerd op het verhaal van de Oostenrijker Josef Fritzl en wordt verteld vanuit het oogpunt van de vijfjarige Jack. De schrijfster doet dit op zo'n magistrale manier dat je echt in dit verhaal gezogen wordt. En je hoopt dan ook dat hun ontsnappingspoging goed zal aflopen...

'Onzichtbaar' (****) van Paul Auster is geen recent boek, maar het werd me warm aanbevolen. Bij dit boek val van je van de ene verrassing in de andere. Een van de hoofdfiguren in dit verhaal is Adam Walker die op een feestje een Frans koppeltje ontmoet. Wat Walker daarna overkomt, tart alle verbeelding. En meer kan ik van dit boek echt niet vertellen, want dat is gewoon niet mogelijk. Lees het zelf, je zal er geen spijt van krijgen.

Nog gelezen:

'Bij het vallen van de avond' (***) van Michael Cunningham. Over een succesvolle veertiger die tot zijn grote verbazing verliefd wordt op het jongere broertje van zijn vrouw.

'De niet verhoorde gebeden van Jacob De Zoet' (***) van David Mitchell speelt zich af in Japan, in de nadagen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Jacob De Zoet is er werkzaam als klerk en werkt zich op als hoofd van Deshima, de Hollandse vrijhaven.

'The Finkler Question' (**1/2) van Howard Jacobson gaat over een man die op een zondagavond overvallen wordt door een vrouw. Hij denkt dat het een antisemitische aanslag is. Wat een beetje vreemd is, want hij is geen Jood. Het is best grappig, maar ik denk dat je dit boek pas ten volle kan appreciëren als je zelf Joods bent.


Veel leesplezier!




(*) Zonde van de bomen, (**) Kan ermee door (***) Aangenaam leesvoer (****) Pareltje

3 opmerkingen: