donderdag 30 december 2010

Mijn nieuwste kookboek aanwinsten

Het zal jullie waarschijnlijk niet verbazen dat ik nogal verzot ben op boeken. Leesboeken én kookboeken. Ik heb dan ook een lichte (ahum) boekenkoopverslaving. Gelukkig zijn er hier niet veel boekenwinkels in de buurt, zodat mijn portemonnee er niet al te veel last van heeft.


collectie


Voor mij moeten kookboeken aan 2 belangrijke voorwaarden voldoen. Er moeten recepten instaan die me echt inspireren én ik moet van de foto's kunnen leren. Ik doe graag aan foodfotografie, maar ik ben nog een echte beginneling en daarom heb ik goede voorbeelden nodig. Stelen met de ogen, noemen ze dat. ;-)

Mijn 3 nieuwste aanwinsten voldoen ruimschoots aan deze voorwaarden: Recettes Pour Bien Vivre (de titel alleen al), Spatels en Stiletto's en het Seizoenskookboek van Donna Hay.


Recettes pour bien vivre


Des recettes pour bien vivre


Dit mooi uitgegeven kookboek is gebaseerd op een kookschriftje uit 1870 dat een aantal jaren geleden werd teruggevonden. Het kookboekje is doorspekt met fijne pentekeningen en afbeeldingen van het origineel schriftje. De recepten zijn rustiek, maar zeker geschikt om ook nu te maken. Denk maar aan klassiekers zoals Hachis Parmentier, Gratin Fenouille,... en er staat zelfs een slaatje van pissenbedden in. Het kookboek heeft wel wat te lijden onder vertaalmoeheid, met hier en daar iets te letterlijke vertalingen, maar da's niet zo erg voor een kookboek.


Spatels en Stiletto's


stiletto's


Dit kookboek van Ravinder Bhogal, een Britse van Indische afkomst sprak me meteen aan. Mooie, tot de verbeelding sprekende foto's en eenvoudige recepten. Meer moet dat niet zijn. De crumble van portobello's en cheddar wil ik zeker eens proberen. De gestoofde saffraanvis ziet er ook overheerlijk uit en de Indische thee is ongetwijfeld hemels.


Seizoenskookboek

Donna Hay


Dit is al mijn vierde kookboek van Donna Hay. Het zijn altijd snelle, makkelijke recepten met een super resultaat. Bovendien is de vormgeving van al haar kookboeken van heel hoogstaande kwaliteit. Voor mij een absolute must have!

Het boek is ingedeeld - zoals je al kon vermoeden - in vier seizoenen. Telkens met aangepaste voorgerechtjes, hoofdgerechten en desserts. Stoofpot van knoflookkip, rabarbertaart achter tralies, quiches met geitenkaas en vijg, krokante sardines met citroen en munt... zucht.

Alleen nu nog de tijd vinden om dit alles te bereiden.

10 opmerkingen:

  1. Ken je het kookboek HomeMade van Yvette van Boven?
    Mijn nieuwste aanwinst en momenteel mijn grote favoriet uit mijn stapels met kookboeken. Absoluut mooie foto's (door haar man) heerlijke recepten. Yvette doet ook oa. foodstyling en recepten voor Delicious en vele andere bladen, nou dan weet je het wel .... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een muurtje vol kookboeken,kooktijdschriftenmanie, zot van vreemde specerijen, een 'taille'probleem en veeeeeel te weinig tijd om dit alles te combineren, maar wel ontzettend veel goesting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, die spatels en stiletto's heb ik in mijn handen gehad maar ik mocht mezelf geen kado kopen dus.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah die twee laatste wil ik!
    Ik heb dat stilettoboek vastgehad maar teruggelegd, ik vond het onnozele verdelingen.

    Ik heb het nieuwe van Nigella, Keuken, ook heel goed denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @OrangeFarmhouse, neen dat boek ken ik niet, zal er eens naar uitkijken.

    @Elza ge weet het te vinden hé.

    @zsazsazsu ik ken uw probleem ;-)

    @mme z. blij u zo snel weer te lezen. Mijn kaarske heeft dus gewerkt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind Nigella's recepten vaak veel te zwaar, bij Donna Hay heb je dat veel minder. Dat is altijd licht verteerbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 2011 zal het jaar van het huis kopen worden en de keuken zal groot genoeg moeten zijn voor het kookboekenrek... =) maw. ik ken de verslaving.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh, het seizoenskookboek van Donna lag ook onder de kerstboom, mét mijn naam op. Heerlijk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. super, de eerste twee staan ook op mijn verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen