zondag 5 december 2010

Pompoensoep met gember en koriander

pompoensoep met gember en koriander

Eerlijk gezegd, vind ik pompoensoep maar saai. Maar met een beetje verbeelding kan ze al heel wat interessanter worden. Met verse gember en korianderzaadjes bijvoorbeeld. De rest van de gember kan je achteraf mooi fijnsnijden en invriezen.

Ingrediënten (voor 4 personen):

1 klontje boter
1 grote ui
1 teentje look
2 aardappelen
750 g pompoen
1 laurierblaadje (2 indien klein)
1 blokje kippenbouillon + halfje kruidenbouillon
2 cm gember (fijngeraspt)
1 koffielepel korianderzaadjes (fijngestampt in een vijzel)
peper en zout
1 1/2 liter water
Fikse scheut kokosmelk (optioneel)
Snufje kaneel (optioneel)

Schil de pompoen en de aardappelen en snij ze in blokjes (2 cm). Snipper de ajuin en look fijn. Smelt een klontje boter in een ruime pan, doe er de aardappelen, pompoen, ajuin, look en laurierblaadjes bij. Laat een paar minuutjes stoven tot de ajuin mooi glazig is geworden. Bevochtig met het water en doe er de bouillonblokjes bij. Laat de soep op een matig vuur koken gedurende een twintigtal minuutjes. Doe er de koriander en de gember bij en laat nog eventjes meekoken. Vis er het laurierblaadje uit en mix de soep.


Héérlijk met een bruine boterham.

13 opmerkingen:

  1. Top!
    Nog beter met zelfgemaakte kippenbouillon ipv die industriële blokjes.
    Afwerken kan met een scheut kokosmelk. En een snuif kaneel erbij doet ook wonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker met gember! Ga ik eens proberen volgende keer. Ik gooi er soms een rood chilipepertje bij. Pittig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai seg zo'n schoon foto's, en waarvoor had jij Elza precies nodig? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er moest iemand koffie en de broodjes gaan halen hè....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, dit soepje ga ik morgen maken, kwestie van wat te detoxen !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ann, wat die korianderzaadjes betreft: krijg jij die fijn (zoals gemalen peper) of mik je die in de soep met velletjes en peultjes en al?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kan dat gemalen kopen, is veel handiger. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ... dat besef ik... maar 't maakt minder indruk als je het recept uitlegt ;-)

    Enne, ik was blij dat ik eens mijn vijzel kon gebruiken, maar zoals hierboven vermeld, verkreeg ik een beetje fijn poeder en heel wat 'afval'...

    Maar wat telt: het werd een heerlijk, apart soepje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ann, goeie tip, die gember, ik heb dit zelf eens bij mijn pompoensoep gedaan en ze smaakt heerlijk.
    Groetjes, Peggy

    http://peggyspastime.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen