vrijdag 25 mei 2012

Dag 16: "Woordeloos"-slaatje met paardebloem

Normaal gezien heb ik het altijd over overheerlijk, superlekker, maar nu... nu... nu kom ik woorden te kort. Ik heb vandaag een slaatje gemaakt met paardebloem. Het schijnt supergezond te zijn, vochtafdrijvend en zo van die dingen. In den ouwen tijd aten ze dat altijd... Echt.


dandelion duo


Ik heb dit slaatje gemaakt met zelfgemaakte croutons, krokant gebakken spek en een gepocheerd eitje. De vinaigrette is gewoon 1 el wijnazijn, 3 el olijfolie en wat citroensap. Afkruiden met peper en zout.


dandelion salad


Hmmm die croutons die waren zooo lekker... krokant aan de buitenkant en zacht in het midden, het spek heerlijk zoutig en het knisperde zo zalig. Hmmmm en dat eitje, zo smeuïg. Oh wat doen mijn meisjes dat goed, eitjes leggen. De beste van de hele wereld. En toen... toen kwam de paardebloem aan de beurt. Allez, niet de bloem zelf natuurlijk, maar de jonge blaadjes. Onbeschrijflijk. Wat een bittere gruwelijk gore smerige vieze oneetbare bagger zeg. Bwek bwek bwek.



Gelukkig bracht Peggy de redding.


Héhé.


Smakelijk!


Ann
Het proefkonijn. Letterlijk dan.

10 opmerkingen:

  1. Ik moest wel lachen aan het eind ;-))
    Mij lijkt het ook niets en zeker die aan de kant van de weg groeien en bedolven worden onder de uitlaatgassen van de auto's! Dat kan toch niet gezond zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooit schotelde mijn vader ons dat ook eens voor als kind, geplukt uit de tuin ... Echt scoren deed hij niet, dus toen ik je filmpje enkele dagen geleden zag, kon dat mij niet bekoren :-)
    Misschien dit alternatief ?
    http://jochapeau.blogspot.com/2012/05/veertig-dagen-zonder-geld.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij heb je te volwassen blaadjes geplukt, deze zijn te bitter om zo te eten.
    Pluk een aantal zeer jonge blaadjes van de paardenbloem en mix deze onder gewone sla.
    Als je enkel paardenbloemblaadjes wilt eten, dan kan je ze best koken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen toch niet. Ik heb echt gezocht naar heel jonge plantjes. Heb ze ook een tijdje laten weken in koud water. Maar 't was echt te bitter voor mij. Nochtans hou ik van bittere smaken. Ik heb een oud recept gevolgd en daarom heb ik er geen andere sla bijgedaan.

      Verwijderen
  4. Vervangen door rucola?
    De gemeente Bost, nog nooit van gehoord. Maar uiteraard, zoals onder elke kerktoren, is er toch een frituur. Gelukkig maar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er alweer overheerlijk uit Ann. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig ik zie je genieten... en dan die groene blaadjes. Van de paardenbloemen heb ik paardenbloemgelei gemaakt en dat is wel ontzettend lekker, de blaadjes moet ik me dus maar niet aan wagen.
    Fijn weekend en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  7. op zoek naar "zelf platte kaas maken", ben ik bij jou terechtgekomen, wellicht bij de boter. moet ik snel ook proberen. mooie foto's, mooie blog!
    hier in onze streek (noord italie) zijn de paardebloemen nu in mei al lang verwelkt, en inderdaad oneetbaar. maar ze zijn absoluut niet (zo) bitter als je ze plukt wanneer er nog helemaal geen bloemknopje te zien is. wij stoven ze meestal op, zonder water, zoals spinazie. met wat olie en look. mmm.
    ps-hier hebben we geen frituur :-(
    ciao!
    patrizia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. MMMmmm. Wat heb je dat weer smakelijk in beeld gebracht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is denk ik al wat te laat in het jaar voor paardebloemen. De allereerste lenteblaadjes zijn best lekker. Echt! (en nu ga ik op weg voor vlierbloesem. voor de champagne. als je nog goedkoop iets te vieren hebt binnenkort?)

    BeantwoordenVerwijderen