maandag 14 mei 2012

Dag 8: Rijke smaken voor weinig geld

Jaaaa die Italianen kennen er wat van. Heerlijk koken voor weinig geld oftewel de authentieke cucina povera. Voor veel mensen staat dit voor minestrone, maar er is zoveel meer. Risotto is ook zo'n klassieker én deze polenta. Nu ja, misschien niet in deze uitvoering, maar toch.

Ik ben eigenlijk niet zo dol op polenta, maar met deze versie moet ik toch wel mijn mening herzien. Heerlijk romig en vooral vol van smaak. En snel klaar. Meer moet dat niet zijn.


polenta asparagus egg


Wat heb je nodig voor 2?

150 g polenta (ik heb de instant versie genomen)
1 volle el ricotta
50 g geraspte parmezaan of pecorino
1 bussel groene asperges
2 verse eieren
peper en zout
witte azijn
olijfolie


Breek de houterige uiteinden van de asperges en kook ze vervolgens in gezouten water tot ze al dente zijn. Je kan ze natuurlijk ook stomen als je een stomer hebt.

Kook de polenta volgens de aanwijzingen op het pak. Roer er vervolgens de parmezaan en de ricotta onder. Kruid met peper en zout.

Zet een pot water op het vuur met daarin een flinke scheut azijn. Breng aan de kook. Breek 1 ei in een kommetje. Roer in het water (in 1 richting) tot je een soort van kolk krijgt. Laat hierin voorzichtig het eitje glijden (in het midden van de pan dus). Laat het eitje 3 minuutjes koken. Haal ze er met een schuimspaan uit en leg op een propere keukenhanddoek. Doe hetzelfde met het tweede eitje.

Verdeel de polenta over de borden. Leg er de asperges op en vervolgens het eitje. Doe er nog een straaltje olijfolie over en 't is klaar!



Smakelijk!


Ann

Ow ja, kamelenvoer (what's in a name) heeft ook nog een paar kooksuggesties.

5 opmerkingen:

  1. Het ziet er zéér smakelijk uit en dat voor weinig geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met polenta kun ge mij altijd verleiden. Ik maak ze wel met half melk half water, bouillonblokje, massa's parmezan en wat boter of mascarpone eronder ... een stevige versie dus. Heerlijke combi die je gemaakt hebt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig: exact dit gerecht maakte ik de afgelopen weken ontzettend vaak. Echt comfort food vind ik het, extra lekker met dat druilerige weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I am also not that wild about polents you have a beautiful blog and love the pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben juist helemaal dol op polenta, in al zijn verschijningsvormen... leuk idee zo bij de asperges ipv aardappeltjes. jammie!

    en wat zie ik nou, mijn naam opeens, dank voor de link!

    BeantwoordenVerwijderen