zaterdag 12 mei 2012

Dag 6: Hou je vast, 't is pasta met pilchards.

Waar is de tijd van de pilchards? Zooooo lang geleden dat ik dat nog gegeten had. Voor de mensen die dit niet kennen: dit zijn sardienen in tomatensaus. Ze zijn nu een beetje in vergetelheid geraakt, maar da's nu definitief gedaan. We maken er dus een pasta mee die op 10 minuutjes klaar is. Het zijn potige smaken, maar ik hou er wel van. Ik ben ook niet echt een "sausemieke" dus als je graag veel saus hebt, doe je er best nog een blik tomatenblokjes bij.

Ondertussen kun je ook nog een voorafje eten zoals dat van Handmade by Lilli.


pasta with pilchards


Wat heb je nodig voor 2 personen?

200 g pasta
2 el olijfolie
1 blik pilchards
1 sjalotje
1 teentje look
1 mespuntje chilipoeder
1 tl oregano
1 el kappertjes
enkele groene olijven (optioneel)
wat gehakte peterselie
peper en zout


Kook de pasta volgens de aanwijzingen op het pak.


Hak het sjalotje en de look fijn en fruit in de olijfolie tot de ui glazig ziet. Doe er de chili bij en laat 30 seconden meebakken. Doe er nu het volledige blik pilchards bij en de oregano. Roer af en toe en breek met een houten lepel de pilchards midden door. Doe er de kappertjes bij en eventueel ook wat gehakte olijven. Kruid met peper en zout.

Giet de pasta af en doe bij de saus, goed roeren zodat de pasta volledig is bedekt met saus. Verdeel over de borden en besprenkel met de peterselie.


Smakelijk!



Ann

6 opmerkingen:

  1. Pilchards, jee waar is de tijd. Mijn opa at dat vroeger bij zijnen boterham. Uit zo'n ovalen blik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, pilchards! Ik moést dat hebben toen ik zwanger was en ik durf dat zo nog wel 1 keer per jaar te kopen, gewoon uit nostalgie. Voilà, 't is 't moment!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwangere vrouwen 't is toch iets raar hé. Ik heb er ooit eentje gekend en die MOEST speculoos met préparé hebben.

      Verwijderen
  3. mijn buurvrouw gaf vroeger pilchars in tomattesaus aan haar kat, die at niks anders !
    Maar 't ziet er fantastisch uit !
    Na de corned beef kan dit er ook wel nog bij. Benieuwd met welke
    'vintage'-ingrediënten ge nog op de proppen gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was vroeger 'vrijdageten' met frietjes. Lekker. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, ziet er echt keilekker uit! En bedankt voor de vermelding :-)

    BeantwoordenVerwijderen