vrijdag 11 mei 2012

Dag 5: Gepimpte rijstepap

Ik had het gisteren al gezegd, vandaag is het nog een simpel dessert en morgen kom ik af met een hoofdgerecht. Een lekker goedkoop, als dat niet fraai is. Mocht je toch zin hebben in een heerlijk hoofdgerecht, zsazsazsu heeft er ook eentje gepost voor deze 40 dagen zonder geld. Ow ja, en je kan zelf ook suggesties doormailen of posten op mijn speciale fanpage.

Dus, een kieken is geen mus. Ik had nog 6 aardbeitjes over van mijn taart en mijn muffins. Rijst voor rijstpap heb ik altijd in huis. Niet de gewone dessertrijst maar de goedkopere Caroline rijst. Als je die vindt, meegritsen, hij is lekkerder dan de gewone én een pak goedkoper. En balsamico azijn heb ik ook altijd in huis. Niet de siroop, maar de echte. Dankzij de combinatie aardbei, balsamico en vanille rijstpap is dit een heerlijk fris en verrassend gerecht zonder overheersend te zijn. Het is dus ook perfect voor kinderen.


dag 5


Wat heb je nodig?

125 g caroline of dessertrijst
75 cl melk
100 g suiker
1 vanillestokje of 1 zakje vanillesuiker
enkele aardbeien
balsamico azijn


Was de rijst en doe in een kookpot met dikke bodem. Giet hierbij de melk. Snij het vanillestokje in de lengte middendoor en schraap er met de punt van je mes het merg uit. Doe zowel het stokje als het merg bij de melk. Breng de melk aan de kook terwijl je voortdurend roert met een houten lepel. Laat de rijst op een zacht vuurtje verderpruttelen terwijl je af en toe roert (zorg dat de rijst niet aan de bodem van de pan begint te kleven). Als de rijst bijna gaar is mag de suiker erbij. Als de pap redelijk goed is ingedikt mag je hem van het vuur halen. Laat wat afkoelen.

Neem 4-6 kommetjes, snij hierin de aardbeitjes en doe er enkele druppels balsamico over. Schep hierop de rijst en laat volledig afkoelen.


That's it! En morgen wordt het wat creatiever. :)


Smakelijk!


Ann

2 opmerkingen:

  1. Kun je die Caroline-rijst in een supermarkt vinden ? Delhaize, Colruyt, Carrefour,... ?
    Ik heb er nog nooit van gehoord en ben dus geïnteresseerd om het ook eens uit te proberen. Maar waar kan ik dat vinden ? Alle winkels aflopen om er te vinden, is zo tijdrovend... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eindelijk het antwoord: in de colruyt!!!! Dat zijn heel eenvoudige plastic zakken met "Caroline rijst" op. Ik geloof van 2 kilo.

      Verwijderen