zondag 2 oktober 2011

Een appeltje voor de dorst en nog veel meer...

Gisteren was het Fruitig Hageland, een dag in het teken van hoogstamfruit (appel en peer). 't Was eigenlijk wel tof om eens langs te gaan. Je kon er van alles proeven en ontdekken, ook veel oude soorten appelen en peren. Grappig hoe sommige appel en perensoorten heten. "Oud wijf" bijvoorbeeld. Niet dat ik mij aangesproken voelde. Ahum.


Als je uitleg wou, dan was er altijd wel een gepassioneerd iemand die je graag uitleg gaf. Er waren wandelingen, je kon op bezoek bij een sapverwerkend bedrijf (Fructus), bakken met appel, leren hoe je appelen en peren kon verwerken en bewaren. Allez, 't was de moeite. Ik heb mij vooral op Hakendover gericht, maar volgend jaar ga ik ook de andere plaatsen bezoeken.

't Is ne keer iets anders hé. En met dat mooi weer was het perfect.


Apple and pear event

Apple and pear event

Apple and pear event

Apple and pear event

Apple and pear event

Oh ja, heb ook iets nieuws ontdekt: oesterblad. Dat zijn die bloemetjes hieronder en die proeven dus naar oester. Was lekker in combinatie met die komkommer, appel en selder.

Apple and pear event

Apple and pear event

Apple and pear event

Apple and pear event

Dit alles om mijn meest genante moment van de dag uit te stellen tot het laatst.


Ik vol trots tegen de pomoloog: "Ja, bij mijn ouders thuis hebben ze spinnekopappelen".
De pomoloog: "Ah dat ken ik niet". De arme man begint verwoed te zoeken in zijn boeken (en hij had er veel bij), maar niets.
Ik bel naar mijn ma: "Zeg, spinnekopappelen, dat kennen ze hier niet zeuh"
Mijn ma: "Da's ook normaal, die bestaan niet. 't Zijn kattekopappelen".
Ikke: euh............


Ik ben een oud wijf.




Pffft.

4 opmerkingen:

  1. Oesterblad dit is hier ook trend in de keuken..ik vind het smaakt beetje naar oester maar ook naar komkomer.Heerlijk.Bloemetjes zijn ook eetbaar en sieren de bord:)Zal dit jaar proberen kleine hoeveelheid te zaaien:)

    BeantwoordenVerwijderen