donderdag 6 oktober 2011

Wat te doen met al die kruiden?

Ja, mijn kruidentuintje heeft zich goed geamuseerd deze zomer. Ik heb er dag in, dag uit van genoten. 't Is mijn grootste plezier om met de schaar naar buiten te gaan en te oogsten wat je nodig hebt.

Je kan ook gewoon veel creatiever zijn want als je telkens je kruiden moet kopen, komt het wel heel duur uit. Het voordeel is dat kruiden niet zoveel plaats innemen, dus zelfs al heb je maar een vensterbank, toch kan je heel wat lekkere dingen kweken.


Preserving herbs


Maar de winter staat voor de deur, en in plaats van alles zomaar te laten verpieteren, zijn er allerhande manieren om ze te bewaren en te verwerken. Je kan kruiden drogen, invriezen, in olie bewaren en in boter verwerken.


chives_chocolatemint


mint-sage



Salie, rozemarijn en tijm heb ik op twee manieren te drogen gelegd. Een deel mooi verspreid op enkele velletjes keukenrol (niet op krantenpapier want de inkt wordt door de kruiden opgenomen). En een ander deel heb ik onderste boven aan een koordje gehangen. Allebei in een droge donkere ruimte (bij mij was dat het chauffagekot).



lovage_taragon


rosemary_citronella


kruidentuin_citroen


Een deel van de rozemarijn, salie, dragon, peterselie, munt, tijm, bieslook en citroenmelisse heb ik fijngehakt, in een diepvrieszakje gestoken en simpelweg ingevroren. Je kan ook de kruiden verdelen over een ijsblokjesvorm, er wat water over gieten en zo in de diepvries zetten. Eens de blokjes ingevroren zijn, kan je ze eruit halen en in een diepvrieszakje bewaren. 1 blokje komt overeen met een eetlepel kruiden.


parsley to freeze

Een andere optie is om er kruidenolie van te maken. Maar hiermee moet je wel opletten. Je kan dit niet maandenlang bewaren. De kruidenolies die je in de winkel vindt zijn bewerkt en kunnen veel langer bewaren. Deze versie houdt een maand of twee in de koelkast.

herbal oil


Niet alle olie gaat goed met gelijk welke kruiden, daarom dit klein overzicht:

Olijfolie: basilicum, venkel, look, cayennepeper, rozemarijn, tijm en dragon.
Zonnebloemolie: basilicum, rozemarijn, dragon en tijm.
Koolzaadolie: basilicum, look, rozemarijn en tijm

Ik heb een risico genomen en in mijn kruidenolie zit: zonnebloemolie, dragon, tijm, rozemarijn, look, roze peperkorrels, 1 gedroogde chili, en zeste van een 1/2 biocitroen.

Je kan ook kruidenboter maken, oprollen in een worst en invriezen. Je snijdt dan gewoon af wat je nodig hebt.

't Is een beetje werk, maar met wat geluk moet je tijdens de winter geen kruiden meer kopen.

Goed gezien hé!


Met dank aan Zsazsazsu om me onbewust een trap onder mijn kont te geven. ;-)

5 opmerkingen:

  1. Je kunt sommige ook drogen:)Maar vers zijn ze lekkerst:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peterselie vries ik gewoon in zonder te hakken, ge moet daar gewoon in knijpen en ge hebt fijngehakte peterselie. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een tip: dragon in azijn! Bewaart langer dan die dingen in olie, en is ook heerlijk! Waarschijnlijk kan je ook nog wel andere kruiden in azijn bewaren, maar ik kan zo niet direct op iets anders komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel slim bedacht. Helaas hebben mijn kruiden de slechte zomer niet overleefd, ik heb enkel tijm en rozemarijn over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei, mijn kruiden staan nog gewoon buiten... Hopelijk is het nog niet te laat! Ze staan wel in bakken bij mij, dus ik dacht ze eigenlijk gewoon binnen te zetten, zou dat lukken? Ik hoop het, het lijkt me heerlijk om ook in de winter van verse kruiden te kunnen genieten...

    BeantwoordenVerwijderen