vrijdag 7 oktober 2011

Probeer hier maar aan te weerstaan!

Ik ben mijn diepvriezer aan het uitmesten en in de rechter onderhoek zat nog een halve zak scampi's. Wist begot niet meer dat ik ze had. 't Is nu eenmaal niet mijn favoriete gerecht, verre van zelfs. Maar ja, ze moesten op. Toevallig kreeg ik dezelfde dag een recept onder mijn neus van Saveur Magazine. Scampi's met verse kruiden, tomaten en feta. Dat leek me nog zo geen slecht idee en ik ben aan het experimenteren geslagen.

Het resultaat was hemels. Fabelachtig. Pittig. Om-je-vingers-bij-af-te-likken lekker. En geloof me. Ik heb gewoon dat bord neergeploft, er snel snel een foto van genomen (het is er ook aan te zien) en we hebben gesmuld dat het een lieve lust was. Het was zelfs niet nodig om de borden af te wassen. Zo proper waren ze achteraf.


messy shrimps with fresh herbs and feta


Wat gaat daar allemaal in (2 pers)?

500 g scampi's, gepeld en ontdaan van het darmkanaal
2 sjalotjes (fijngehakt)
1 rode paprika (fijngehakt)
1 rode chilipeper (fijngehakt, en evt. ontdaan van de zaadjes)
6 kerstomaatjes gehalveerd (of 1 grote maar ontdaan van de pitjes)
2 el olijfolie
4 el fijngehakte peterselie
1 el fijngehakte verse oregano
200 g feta
3 el melk


Warm de olie op in een braadpan en doe er de paprika, chili en sjalotjes bij. Laat 3 à 4 minuutjes al roerend bakken tot de sjalot glazig ziet (mag niet bruinen). Doe er de scampi's en de kerstomaatjes bij en laat opnieuw 3-4 minuutjes bakken.

Nu mag er de melk, de verkruimelde feta en de kruiden bij. Goed roeren en al snel wordt de saus mooi romig. Haal na een minuutje (of als de scampi's gaar zijn) van het vuur. Zout is normaal gezien niet nodig, misschien nog wat peper van de molen.

En nu, wat stokbrood en/of wat rijst en smullen maar!

8 opmerkingen:

  1. ik heb hier ook nog zo'n zak 'van ge weet maar nooit dat het ne keer van pas kan komen' zitten en feta blijft ook lang goed in frigo ... merci voor den tip, da ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het ziet er heeeeeemels uit...
    deze ga ik ook beslist eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja daar heb je de scampi dus heerlijk 'gered':)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok, ik probeer te weerstaan.... Hmpf...
    Helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was vurukkulluk.
    Wederom zwaar gescoord bij de vrienden, bedankt Ann!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk! Net zoals de kip in 't rood en de pasta met schelpen, gaat dat hier nog op de kaart komen. Merci.

    BeantwoordenVerwijderen