donderdag 27 oktober 2011

Superzalige appelbeignets

Bij mijn ouders was het traditie om op oudejaar appelbeignets te bakken. Maar sedert de blijde intrede van de gourmets, fondues, kreeften en andere exotische uitspattingen van deze wereld, is dit gebruik in onbruik geraakt. En ik vrees dat het moeilijk (lees onmogelijk) zal zijn om deze traditie nieuw leven in te blazen, dus zoeken we maar een nieuwe datum. Wat denk je van 1 november? Of de 11de november, 't is dan toch zo'n dooie boel ;-)

Soit, deze beignets heb ik gemaakt met een beslag op basis van bier. Geen paniek, je proeft het bier helemaal niet, maar het zorgt wel voor extra luchtigheid.


Apple beignets with beer batter


Wat gaat daar allemaal in?

150 g bloem
1 zakje vanillesuiker
15 cl bier van hoge gisting (genre blonde Leffe, maar pils kan ook)
1 snufje zout
1 ei
4 stevige appelen (type braeburn, goudrenet, géén granny smiths)
bloemsuiker


Zeef de bloem in een grote kom, doe er de vanillesuiker en het zout bij en roer even. Splits het ei en doe de dooier bij de bloem en het eiwit in een vetvrije kom. Roer de eierdooier onder de bloem en giet er voorzichtig het bier bij. Roer met een klopper tot alle klontertjes verdwenen zijn. Klop het eiwit tot een stevig schuim en spatel voorzichtig onder het beslag. Zet het beslag een half uurtje in de koelkast.

Schil de appelen en verwijder het klokhuis met een appelboor. Snij de appels in plakken van een dikke centimeter.

Dop de plakjes in het beslag tot alles mooi onder een laagje deeg zit en bak op 170° in de friteuse (zonder mandje!!!) en maximaal 3 à 4 tegelijkertijd. Draai de beignets regelmatig om zodat ze overal mooi goudbruin bakken (zo'n 2 à 3 minuutjes). Haal ze met een schuimspaan uit de olie en laat eventjes uitlekken op keukenpapier.

Bestuif rijkelijk met bloemsuiker en geniet alsof het de laatste dag van 't jaar is.

13 opmerkingen:

  1. Die eten wij Hollanders samen met oliebollen op oudejaarsavond! Lekker ;-) Maar ze zijn de rest van het jaar natuurlijk ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zien er zaaaaalig uit! Ik begin al te watertanden en krijg zin om ze ook klaar te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat doet mij altijd aan mijn mémé denken. Zij bakte ze 1 x per jaar en dan was het feest. Wij stonden dan allemaal rond haar fornuis en ze viste er voor ons met haar schuimspaan de 'staartjes' (wat van de beignets valt) uit de ketel voor ons. Aaaah jeugdsentiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heeft iemand dit ooit al geprobeerd met glutenvrije bloem? Ik durf niet goed, ik ben bang dat ik weer heel de frietketel mag uitkuisen achteraf...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dat al gezien met glutenvrije bakmix

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op 1 november is het bij ons traditie om wafels te bakken. Ik denk dat er bij iedere familie wel zo'n traditie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het liefst maak ik die vandaag nog! Bedankt voor 't recept! Enne... Oudejaar is hier nog altijd bakken geblazen hoor, wafels, beignets,... geen Oudejaar zonder. En ook 11 november is wafelenbak want dan is 't Sint-Maarten toch???? Helemaal geen dooie boel, beetje de 'trick or treat' van bij ons zeg maar. Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij mijn weten is het ook Wapenstilstand op 11 november, Sint-Maarten vieren wij niet. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh man (of liever vrouw), dat ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk.EEn ding die ik in jullie keuken lekker vind:) Ikbedoel een van de dingen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, appelbeignets! Dat is een van de meest onderschatte lekkernijen ooit, denk ik.
    Merci voor het goede recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Man man, en of dat ze lekker zijn! Merci voor dit lekkere & eenvoudige receptje. Ik maakte ze in een bodempje olie in een Creuset-pot, lukt ook perfect en dan moet ik die vieze frietpot niet bovenhalen!
    http://avocadovandeduivel.tumblr.com/post/12409743701/in-de-pan-de-heerlijke-appelbeignets-van-photo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Thankѕ a lot for sharing this wіth all pеople you reallу гealize what yоu're talking about! Bookmarked. Kindly additionally discuss with my website =). We may have a hyperlink exchange agreement between us
    Review my site : visit the following page

    BeantwoordenVerwijderen