woensdag 26 oktober 2011

Een heerlijk winters slaatje met scampi en roquefort

Ik wist gisteren absoluut niet wat klaarmaken. Een totale black-out. Ik had goesting in een slaatje, maar het welk? Ik wist dat ik nog wat scampi's had in de diepvriezer en nog wat roquefort en voilà een nieuw slaatje was in de maak. En 't past "iel goe" bijeen, al zeg ik het zelf! 't Is een beetje feestelijk, ik weet het. Maar soms moet je gewoon eens vieren, zonder reden. Omdat het deugd doet en omdat we het verdienen.


scampi roquefort salad


Wat heb je allemaal nodig (2 pers)?

1/2 zak scampi, gepeld en ontdaan van het darmkanaal
75 g roquefort
100 ml light room
100 ml melk
1 koffielepel mosterd
1 zakje luie wijven sla (jonge scheutjes)
1 handje preischeutjes (of luzerne)
2 el geroosterde pijnboompitjes
10 witte druiven
1 teentje look (fijngehakt)
1/2 bakje kastanje champignons
2+1 el olijfolie
peper, muskaatnoot

Voor de saus:
Snij de kaas in blokjes. Zet een steelpannetje op het vuur en doe hierin de room, mosterd en de melk samen met de kaas. Warm al roerend op en kruid met peper en muskaatnoot. Als de kaas gesmolten is, mag je het van het vuur halen - laat zeker niet koken! Zet apart.

Voor de salade:
Verdeel de sla over de borden en leg er centraal wat van die preischeutjes op. Snij de druifjes in twee, haal er de pit uit en schik op de borden.

Zet ondertussen een anti-aanbakpan op het vuur en doe hierin 2 eetlepels olijfolie. Bak er de champignons in (op redelijk hoog vuur) en kruid ze met peper. Als ze bijna gaar zijn, mag er de look bij. Laat nog 2 minuutjes bakken. Doe de inhoud van de pan op een bord.

Zet opnieuw de pan op het vuur en doe er een eetlepel olijfolie in, bak de scampi's tot ze mooi roze zien. Kruid met peper. Voeg er de champignons nog eens bij en jaag er eventjes de warmte door.

Schep de champignons en de scampi's op de salade. Besprenkel met de pijnboompitjes en giet er wat dressing over.


Da's zooooo lekker. Perfect met een fris glaasje witte wijn en vers stokbrood.


Hemels!

5 opmerkingen:

  1. Het is voorjaar hier //ik eet deze slaatje graag:))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das eentje om te onthouden voor mijn wederhelft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alweer eentje om uit te proberen, lijkt me inderdaad superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er heerlijk uit! eentje om op te schrijven, niet veel gekokkerel en een feestelijk bord. merci voor dit receptje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. man man man, da's echt ni normaal hoe lekker uw eten er altijd uitziet. ik lees geen recepten, maar ik plak aan het scherm van verlekkerdigdheid (ofzo)...

    BeantwoordenVerwijderen