woensdag 28 september 2011

Kedgeree da's helemaal okee.

Hier ben ik nu echt helemaal zot van. Een echte kedgeree wordt bereid met gerookte haddock die eerst gekookt wordt in wat melk om de zoute smaak wat te temperen. Ik kies meestal voor de eenvoudige versie met gerookte zalm (niet de dure soort). 't Is eigenlijk een ontbijtgerecht, maar ik vind het 's avonds net zo lekker. Ik heb 's ochtends niet zoveel zin in curry bij de koffie.

smoked salmon kedgeree


Wat moet daar allemaal in?

400 g basmatirijst
750 ml kippen of groentenbouillon
1 gewone ajuin, fijngehakt
2 el arachide olie
4 lente-uitjes fijngehakt
1 chilipeper, in reepjes gesneden (met of zonder zaadjes)
1 el currypoeder of pasta (of naar smaak)
1 klont boter (1 à 2 el)
4 hardgekookte eieren
200 g gerookte zalm
1/2 bosje koriander of platte peterselie (grof gehakt)
1 citroen


kedgeree horizontaal


Doe de rijst samen met de bouillon in een pan en breng aan de kook met het deksel op de pan. Als de bouillon kookt, mag je het deksel eraf doen. Laat koken tot het vocht volledig is opgenomen. Zet het vuur af en het deksel terug op de pot en laat zo de rijst wat afkoelen.

Doe de olie in een anti-kleefpan en bak er de ajuin in tot hij bruin begint te zien. Doe er nu de curry bij en de rijst. Goed roeren zodat de rijst helemaal gekleurd is. Doe er de klont boter bij en roer opnieuw. Zet het vuur af en roer er de lente-ui, de chili en de zalm onder. Pers de citroen uit over de kedgeree. Verdeel over de borden.

Pel de eieren en snij ze in 4. Verdeel over de borden.

Echt een heel smakelijk gerecht!

6 opmerkingen:

  1. Het ziet er weer zalig uit! Ik zou dit ook voor de lunch of avond eten willen hebben. Moet er niet aan denken dat ik het voor het ontbijt voorgeschoteld zou krijgen. Maar lekker lijkt het mij zeker. Zal het ook eens maken. Bedankt maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hek klinkt echt lekker.Als je mij vraagt ik zou het ook van s morgens tot savond s kunnen eten:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ja, Kedgeree is nu eens een authentiek fusion gerecht.
    Ik zou het zeker lusten als ontbijt, zolang mijn 'servant' het zou klaarmaken. Gezien ik geen servant heb, hou ik het maar bij mijn 'Whore's breakfast' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zucht ... 't is pas 10u39 en 'k heb alweer honger ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Photocopy Ann,
    ik daag u uit!
    http://derdekeergoedekeer.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. njamnjamnjam misschien wordt dit wel het avondeten ...

    BeantwoordenVerwijderen