donderdag 22 september 2011

Makkelijke Italiaanse perencake met pijnboompitjes

Awel sè, dit is echt wel een van de makkelijkste recepten die ik al tegengekomen ben. Hij stond in de Delicious van deze maand. Deze cake intrigeerde me echt omdat je er eigenlijk geen werk aan hebt. Of toch zo goed als geen. En een elektrische klopper of keukenrobot heb je ook niet nodig. Een oven, dat wel, maar dat lijkt me nogal evident.

Er gaan hier waarschijnlijk nog een paar taarten de revue passeren, want ik zit met een 40-jarige thuis. Hiephoi.


italian pear cake


Wat moet daar allemaal in?

100 g zachte boter (in blokjes gesneden)
200 g gewone bloem
15 g bakpoeder (1 zakje dus)
200 g suiker
40 g pijnboompitjes
zeste van 1 citroen
3 eieren
125 ml melk
1 el vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker, of merg van 1 vanillestokje
2 peren geschild, in vier partjes gesneden*


italian pear cake piece


Warm de oven voor op 180°. Vet een taartvorm in van ongeveer 25 cm doorsnede. Bekleed het met een boterpapier dat rondom 6 à 8 cm boven de rand uitsteekt. Maak met je vingers een golvende rand (je ziet het duidelijk op de eerste foto).

Meng alle droge ingrediënten in een kom. Klop de eieren los in de melk en giet bij de droge ingrediënten. Meng. Doe er nu de klontjes zachte boter en de vanille bij en roer nogmaals, maar niet te hard. Het deeg mag nog wat klonterig zijn, dat zorgt ervoor dat de cake mooi vochtig en luchtig wordt.

Giet het deeg in de vorm en verdeel er de peertjes over. Zet 35 minuutjes in de oven tot de taart gaar is.

Tast toe!


italian pear cake



*Je mag er ook nog 40 g rozijnen en/of 50 g chocoladepastilles aan het deeg toevoegen als je nog meer smaak wil.

8 opmerkingen:

  1. Lijkt mij lekker! Ik heb ook een abonnement op de delicious en deze taart is mij niet op gevallen. Toch nog maar eens de delicious goed bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die stond precies een beetje weggemoffeld... Je moet er echt goed op letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kleur al.Zo warm,.Dit lijkt me lekker met een warme dunne custard sauce;))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmm, ziet er weer lekker uit!
    Groetje van Saartje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo, ik ga er door familiale omstandigheden een tijdje van tussenuit, een soort sabatperiode, uitleg zie: http://doorhetoogvan.blogspot.com/2011/09/sabatperiode.html. De reden van mijn min of meer depressieve toestand kan je lezen op: http://doorhetoogvan.blogspot.com/2011/06/papa-ging-rustig-van-ons-heen.html
    Waar haal jij al die tijd/moed vandaan om steeds weer die lekkere gerechtjes te maken & op blogspot te presenteren?
    lieve groetjes, Hilde
    Lieve groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een klein vraagje:
    Waarom moet je de taartvorm invetten als bakpapier gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Omdat het papier dan mooi op z'n plaats blijft als je er het deeg ingiet. :-)

    BeantwoordenVerwijderen