vrijdag 28 september 2012

Ongeëvenaarde appel abrikoos crumble met verse tijm

Super is dit! Het recept komt uit het kookboek 'Appeltaart' van Janneke Philippi. Ik had het boek al een paar keer ter hand genomen in de Bioplanet, maar vandaag ben ik eindelijk overstag gegaan toen ik dit recept zag staan. 't Is echt een aanrader, en zoals steeds moet je geen keukenprinses zijn. Kom, we gaan wat appeltjes plukken en we beginnen eraan!


apple-apricot-thyme-crumble-too


Wat heb je nodig?

1 kilo appelen (geen moesappelen)
2-3 el abrikozenjam
1 el verse tijm

75 g bloem
50 g boter in blokjes gesneden
75 g rietsuiker


apple-apricot-thyme crumble


Schil de appelen en snij ze in blokjes van 1 1/2 cm. Roer er de abrikozenjam onder en de tijm.

Vet een ovenschotel in en doe hierin de appelmengeling.

Doe de bloem, boter en rietsuiker in een kommetje en wrijf alles tussen je vingers tot je kruimels bekomt. Doe de crumble over de appelen en zet in een voorverwarmde oven op 200°C. Laat 30 minuutjes bakken.

Is echt heerlijk, met of zonder ijs.


Smakelijk!


Ann

PS: Voor wie het wat minder zoet wil: vervang de confituur door 2 rijpe nectarines die je in blokjes snijdt.

9 opmerkingen:

  1. Wordt hier ook vaak gemaakt, maar met tijm hebben we dat nog niet geprobeerd ... zullen we zeker ook eens doen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, een crumble kende ik wel, maar niet in combi met tijm, lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O miljaar, dat ziet er zo lekker uit!
    Terwijl ik enkel goedkope chocolade in huiis heb en daar de vrijdagavond mee ga moeten door komen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmm crumble. Ik ben ook wel te vinden voor de crumble bars: onderaan samengestampt crumble deeg, erop het fruit (met wat maizena om het in te dikken) en bovenaan gewoon crumble deeg. Handig om mee te nemen zodat je overal (ja, overal!) van die heerlijke crumble kan eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zondag gemaakt, maar tjonge deze was wel heel erg zoet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mja, zou wel eens kunnen. Had er niet bij stilgestaan dat ik deze met zelfgemaakte abrikozenconfituur gemaakt heb. Die maak ik sowieso minder zoet.

      Verwijderen
    2. Heb het recept aangepast, bedankt!

      Verwijderen