maandag 1 oktober 2012

Appel "streusel" cake als verrassing!

Gisteren naar mijn ouders geweest en ik had als verrassing deze appelcake mee. En hij is unaniem goedgekeurd. Niet al te vettig of te zoet, smeuïg onderaan en heerlijk krokant bovenaan. Dat was het oordeel van de levenservaren jury. Kortom, ik ik mag ze nog maken. En jullie dus ook. Allez, uit de startblokken!


apple streusel cake


Wat heb je nodig?


100 g zachte boter (kamertemperatuur)
100 g rietsuiker
2 eieren
75 g gewone bloem
1 kl bakpoeder
1 grote appel (liefst geen moesappel)

Voor het streusel (onontbeerlijk!!!)

40 g amandelschilfers
40 g amandelpoeder
80 g bloem
50 g koude boter (uit de koelkast)
50 g rietsuiker


Verwarm de oven voor op 190°.

Klop de boter met de suiker tot het geheel een lichtere kleur krijgt. Doe er 1 eitje bij, klop goed. Als het ei mooi opgenomen is, mag je er het tweede bij doen. Mocht het mengsel te vochtig zijn, mag je er al een eetlepel bloem bij doen zodat het deeg niet gaat schiften.

Roer er de rest van de bloem onder. Doe het deeg in een beboterde en bebloemde springvorm (maximaal 20 cm breed).

Schil de appel en snij in stukjes van ongeveer 2 cm. Leg de stukjes op het deeg.

Neem nu een middelgrote kom en snij hierin de koude boter in hele kleine blokjes (1/2 cm). Doe er alle andere ingrediënten bij en verkruimel alles tussen je vingers te wrijven. Als alles goed gemengd is, mag je dit op het andere deeg strooien. Druk het zeker niet plat, maar zorg dat alles mooi bedekt is.

Zet de cake in de oven gedurende 35-45 minuutjes (afhankelijk van de oven). Check met een satéprikker of de cake gaar is. Als de taart goudbruin is en de satéprikker komt droog uit de taart, dan is ze klaar.

Haal uit de oven en wacht 10 minuutjes voor je de cake ontvormt.


Smakelijk!


Ann

7 opmerkingen:

  1. Hier staat hij morgen op het dessertmenu, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De cake was goed gelukt en smaakte heerlijk! Leuk dat knapperige toplaagje. Dank voor het recept.


    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, maakt toch net iets specialer dan een gewone appelcake. :)

      Verwijderen
  3. Ik heb een springvorm van 22 cm en een van 17 cm. Welke zou ik het best gebruiken? Die van 17cm lijkt mij zo klein... Ik kijk ernaar uit om deze cake te proberen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou gaan voor die van 17 cm. 22 cm is echt te groot. En eventueel iets langer in de oven laten staan, maar wel goed checken! :-)

      Verwijderen
  4. Gisteren gemaakt.
    Erg lekker.

    Ik had wel weinig cakedeeg (mijn kleinste vorm is ca 20-22cm denk ik) dus heb ik er op het einde nog een ei, 50gr boter en 50gr bloem bijgedaan.
    De amandelen maken het af!

    Wel best een springvorm gebruiken om de taart makkelijk uit de vorm te krijgen vermits je niet zomaar je taart kan omkeren bij het eruit halen omwille van de streusel/crumble (wat ik normaal doe bij cake).

    Voor herhaling vatbaar !

    Groetjes
    Natalie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk! Ik had ook enkel een grotere springvorm, dus heb met hulp van Anoniem mijn cake wat groter (en platter) gemaakt. Zag er dus niet uit zoals op de foto, maar was ook wel heerlijk!
    Dank je voor alweer een heerlijk recept.

    BeantwoordenVerwijderen