donderdag 25 oktober 2012

Reneekes kloasepeirden.

Ik word week van binnen als ik aan kloasepeirden denk. Voor de goeie verstaander: dit zijn (sinter)klaaskoeken, een regionale delicatesse die helaas niet te verkrijgen is in mijn regio. En ik mis het echt, want dit is voor mij puur jeugdsentiment. Elke zaterdagavond (in de weken voor de komst van de Sint) at ik dit samen met mijn ma. Met warme chocolademelk en echte boter. Heerlijk.


kloasepeirden


Nu moest ik maandag toevallig in de buurt van Renee zijn die voor mij wel eens kloasepeirden wou bakken. Jongens toch dat heeft gesmaakt. Nog lekkerder dan bij de meeste bakkers. En ik heb het recept meegekregen. En nu jullie ook. Normaal gezien worden deze koeken in de vorm van een paard gemaakt, maar dat hoeft niet echt.


kloasepeirden-2


Wat heb je nodig?

550 g bloem
250 ml lauw water
30 g verse gist
50 g suiker
2 eitjes
50 g zachte boter
mespuntje kaneel
1 kleine tl zout


Los de gist op in het lauwe water. Doe alle ingrediënten (behalve 1 ei en het zout) in de keukenrobot en laat wat mengen. Als het deeg min of meer homogeen is, mag je er het zout bij doen. Kneed minstens 5 minuutjes op middelmatige stand. Als het deeg elastisch geworden is, mag je het deeg nog een minuutje verder kneden met de hand en daarna opbollen.

Laat 10 minuutjes rijzen.

Smeer de bakplaat in met boter. Verdeel het deeg in hoopjes van 40 g en bol ze op. Leg ze op de bakplaat.

Klop het andere eitje los en bestrijk hiermee de deegballetjes. Laat nog 1 uur rijzen en bak 20 minuutjes in een voorverwarmde oven op 200°.


Je mag er ook nog chocoladedruppels bijdoen, of rozijnen, of parelsuiker, maar da's heiligschennis en daar doen jullie niet aan mee hé?


Onzen witte vond ze in ieder geval lekker ruiken.


kloasepeirden-3


Smakelijk!


Ann

19 opmerkingen:

  1. Hmm lekker! Ik herinner me de smaak nog van toen ik kind was. Maar toen wisten we nog niet dat ik er eigenlijk geen eten mocht... Zou dat even goed smaken in een glutenvrije versie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai da's minder en helaas heb ik maar heel weinig kennis van glutenvrij bakken.

      Verwijderen
    2. Toevallig bij SOS P. gezien dat bij glutenvrij bakken hij wat maïzena (maiszetmeel) toevoegde om de zaak samen te houden. Om het luchtig te maken werd maagzout(bisodiumcarbonaat) gebruikt ipv bakpoeder. Maar ja, hier is het een gistrecept.

      Verwijderen
  2. Ik heb in mijn 22-jarige bestaan nog nooit een jaar gekend zonder Man te peirds (zo noemen wij ze hier). Ik woon nu een half jaar in Helsinki en hier vieren ze Sinterklaas niet eens. Misschien moet ik daar eens verandering in brengen!
    Voor hoeveel personen is dit recept bedoeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze ga ik zeker proberen. Merci!
    Wji zijn ook zotvan kloaskoeken. De beste komen van 'De Nieuwe Brug' in Harelbeke.
    Maar ook in de Carrefour in Sint-Denijs-Westrem (jaja) zijn ze best wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over 't algemeen zijn ze in West-Vlaanderen beter dan in Oost-Vlaanderen, heb ik de indruk. Maar de Carrefour... tssssssss.... ;-)

      Verwijderen
  4. Wij halen ze ook in De Nieuwe Brug in Harelbeke! Daar hebben ze er zelfs het hele jaar door in de diepvries! En ja, ik vind die met chocolade-druppels ook wel lekker! En ook met een schelle jonge kaas en zo in de chocomelk! Hmmmm...

    Bij gebrek aan keukenmachine... wat is de kans op slagen als je't met de hand doet en moet er dan iets veranderen aan het recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goeie vraag. Ik zal het eens aan de schrijfster van dit recept vragen. Normaal gezien moet je dan dubbel zo lang kneden. Maar ik vraag mij af of de warmte van je handen niet voor problemen gaat zorgen (door de boter die dan teveel gaat smelten°. Ik hou je op de hoogte!

      Verwijderen
    2. indeedio. extra goed kneden is de boodschap. ik deed het vroeger ook zonder de kenny wood.
      is intensief want is belangrijk dat je tot een goed rekbaar deeg komt.
      éénmaal je dat hebt bereikt is het in orde.

      Verwijderen
  5. Wat als je geen verse gist hebt maar enkel instant gist? Hoeveel gr zou er bij moeten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had ook alleen maar instant gist en ik heb er gewoon 1 pakje in gekiept (11g), ik weet niet hoe ze horen te smaken maar de mijne zijn naar mijn zin goed gelukt!

      Verwijderen
  6. Mmmmmmmmm!!!!! Dankjewel voor dit receptje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, ik ben daar ook dol op! Ik heb ze leren kennen via mijn lief die uit West-Vlaanderen komt, en mijn schoonouders mogen in heel de sinterklaasperiode niet op bezoek komen zonder die koeken.
    Zou ik ze ook suikervrij kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mja, da's natuurlijk een van de belangrijkste ingrediënten. Ze moeten toch wat zoetig zijn vind ik. Maar je kan het proberen.

      Verwijderen
  8. Ohhhhhhhhhhhhh, die moet ik zeker eens proberen. Mijn echtgenoot komt uit Tielt en sinds zijn grootmoeder overleden is hebben we nooit meer zo'n lekkere koeken gegeten met Sinterklaas. (Zij maakte trouwens twee soorten en zachte en een iets hardere versie)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En als "De Witte" er heeft aan kunnen weerstaan, zoveel te beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is dit iets typisch voor de "Vlaanders" . Ik kom uit de Kempen en heb daar nog nooit van gehoord. Maar het ziet er fantastisch uit dus ik ga het zeker uittesten! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen