dinsdag 9 oktober 2012

Pompoenslaatje met selder en bierdressing

Dit recept komt uit het boek Goed Eten van Dorien Knockaert. Het is een verrassend slaatje geworden, zoet, zurig, beetje bitter. Mooi. De selder werkt hier echt perfect en de friszure dressing brengt alles mooi in balans. I like it. Kom, we beginnen eraan!


pumpkin celery salad with beer vinaigrette and roasted walnuts
*Ik ben een beetje in mijn 'barokke' fotoperiode precies. :)))

Wat heb je nodig?

1/2 kleine pompoen
2 selderstengels, in dunne plakjes
1 sjalotje, gesnipperd
Handvol peterselie- en selderijblaadjes
Handvol walnoten
Enkele el gedroogde veenbessen of rozijnen (ik heb het weggelaten)
Zout, cayennepeper, korianderzaad (beetje geplet)

Voor de dressing:

Citroensap
Frisse olijfolie
Honing (max 2 tl)
Mosterd
Bier (het liefst een abdijbiertje, maar pils kan ook)
Peper, zout

Verwarm de oven voor op 220°.

Was de pompoen en snij in repen van ongeveer 2 cm breed. Doe ze in een schaal, giet er een flinke scheut olijfolie over, kruid met zout, cayenne en korianderzaad. Meng grondig en zorg dat alle pompoenblokjes volledig bedekt zijn met de marinade.

Neem een ovenschaal en bekleed deze met aluminiumfolie. Doe hierin de pompoenblokjes en schik ze zodanig dat ze met de schil naar onder liggen. Rooster de pompoen tot de blokjes donkere randjes krijgen en ze zacht zijn. Doe de walnoten in een schaaltje en zet ze de laatste 10 minuutjes in de oven. Haal ze er samen met de pompoen uit de oven, en breek de walnoten een beetje.

Maak ondertussen de vinaigrette en zorg ervoor dat je niet teveel honing gebruikt want de pompoen kan flink zoet zijn.

Verwijder de schil van de pompoen en snij in blokjes.

Meng alle componenten en schik op een bord.

Lekker bij een citruspasta volgens Dorien.


Smakelijk!


Ann

5 opmerkingen:

  1. Wat een aparte combinatie! Ik moet toch echt eens aan de pompoen binnenkort. Ik heb het tot nu toe uitgesteld, omdat ik het slachten van zo'n pompoen zo'n vervelend werkje vind, maar ja. t Is zo lekker hè?

    Prachtige foto's maak je trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er weer eens heerlijk uit. Ik ben zelf niet van de pompoen, maar de rest van de familie kan ik hier wel blij meemaken haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er zo lekker uit! Maar ik hou écht niet van pompoen, wat toch gek is, aangezien ik helemaal geen moeilijke eter ben. Misschien lag het dan toch meer aan mijn eigen kookkunsten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blog heb jij!!! Ik kom je volgen …
    Lieve groetjes madame Volt
    x

    BeantwoordenVerwijderen