maandag 8 oktober 2012

Goed Eten en Gratis Genieten

Vorige zaterdag op de Veggielicious beurs in Gent werd in avant-première het nieuwe boek (fin, het eerste boek) van Dorien Knockaert voorgesteld, ook nog gekend als Jonge Sla.


goed eten

Het is een heel apart boek geworden, soulful vooral, met liefde voor eten én taal.

Het is enerzijds een zoektocht naar gezond eten, gekweekt op een manier dat het milieu niet al te zwaar belast wordt. Ze bezoekt daarbij allerhande mensen die op een of andere manier op een positieve manier bijdragen tot een gezonde voeding, met respect voor mens, omgeving én dier.

Maar wees gerust, het is helemaal geen moraliserend betoog geworden. Integendeel. Het is heel luchtig en op een positieve toon geschreven. Beetje nostalgisch ook, verlangend naar de kroketten van oma, late avondjes met wat brood en kaas, over de stille transitie naar een voornamelijk vegetarisch dieet zonder de roots te verliezen, of toch zo weinig mogelijk.

En anderzijds staan er naast mooie teksten heel erg fijne vegetarische recepten in, eenvoudig maar Dorien kennende, barstensvol smaak. Dinsdag ga ik er eentje uit posten, ik kijk er nu al uit.

Let wel, dit is geen nieuw voedselzandloperboek of zo. Verre van. Het toont je vooral dat je keuzes kan maken op gebied van eten. Voor jezelf én je omgeving. Eigenlijk schopt ze ons een geweten terwijl ze over ons bolleke aait. En dat kunnen er niet veel.


meisjes


Wat denk je? Heb je zin gekregen om dit boek te lezen en om de recepten uit te proberen? Awel, dan heb ik goed nieuws want ik mag twee exemplaren weggeven!

Vertel mij gewoon wat jij graag zou weglaten uit je dieet om bij te dragen tot een betere wereld. Of wat je ondertussen veranderd hebt. Je krijgt de kans tot vrijdagavond 24u en daarna vraag ik aan Dorien om de winnaars aan te duiden.




61 opmerkingen:

  1. Ik eet al jaren vegetarisch en sinds kort vermijd ik melkproducten. Ik had de laatste tijd veel last van migraine, en volgens mij zitten de melkproducten daar voor iets tussen.
    Dit draagt ook bij tot een betere wereld, want een gezin draaiende houden met een migraine-kater is niet alles. (vraag maar na bij man en dochters).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds mijn man vorige zomer 'Dieren eten' las, eten we beiden geen vlees of vis meer. Hij min of meer van de ene dag op de andere: hij las het boek met een boterham met kip in de hand op de trein, en sloot in de helft zijn brooddoos. Maar ik 'zondig' wel wat betreft niet-seizoensgebonden groenten. En we durven nog niet de stap te zetten om ook de kinderen op een vlees/visloos dieet te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet voornamelijk vis en kip, maar ook nog gehakt... ik kan het niet laten... maar ik wil het wel laten, of leren laten. Maar het is moeilijk om originele en leuke en lekkere receptjes te vinden zonder vlees. Misschien in dit boek? Ook seizoensgebonden groenten... wij eten steeds hetzelfde: wortels, boontjes, tomaat,... Wat meer uitleg en bijstand op dit vlak zou helpen om zo onze ecologische voetstap te verkleinen en dit op een gezonde en lekkere manier dan nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou graag de kant-en-klare koekjes weglaten! Mijn Delicious collectie is volgeplakt met post-its, bij de recepten die ik nog wil uit proberen, maar wegens tijdsgebrek en duizend andere excuses, komt het er amper van.
    Het weglaten van die kant-en-klare koekjes zou ten eerste zorgen voor minder suiker, ik zou weten wat er in de koekjes zit, en het zou ook de gezelligheid een pak verhogen, want wat is er leuker dan koekjes bakken en uitdelen? En ik zou me veel meer bewust zijn van de koekjes die ik eet, gewoon door er mee bezig te zijn, door er tijd in te steken, en niet door gewoon snel snel een pak open te trekken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoewel ik vaak groenten uit de-tuin-van-bompa eet, zondig ik ook schandalig wat betreft seizoensgebonden groenten. Ik zou me graag aansluiten bij een voedselteam in de buurt, om gezonde, maar ook vooral andere groenten te leren eten. En dan vooral ook voor mijn kinderen. Zodat ze weten dat er meer in België te vinden is dan enkel kolen, sla, boontjes...
    Maar als ik dan die groenten in huis zou hebben: hoe of met wat moet ik die dan in hemelsnaam klaar maken?
    En misschien kunnen deze gerechten mijn man overtuigen dat zonder vlees ook lekker kan zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet vrijwel nooit vlees. Maar na enkele krantenartikels en een panorama-uitzending probeer ik toch ook meer op de restjes te letten. We gooien zo verschrikkelijk veel weg! Ik kook dus juist genoeg (ik probeer). Maar vb spaghettisaus maak ik in een grote hoeveelheid en vries ik in passende porties in. Restjes krijgen een nieuwe stek in een of ander gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij eten hier sinds kort groentjes uit ons bio-pakket van de bioshop!Die zorgen voor een beetje meer variatie in ons eten, want wij aten ook vooral worteltjes en spinazie (de kindjes eten dat graag). Wij zouden graag vlees uit onze menu halen. Ik eet wel graag een lekker biefstukje, maar dat hoeft niet dagelijks te zijn. In plaats van donderdag- veggiedag, proberen wij hier zondag-vleesdag in te voeren!In de week proberen we zoveel mogelijk veggie te eten en in het weekend als we allemaal samen en rustig aan tafel kunnen zitten, wordt er een lekker stukje hoevevlees gebakken! Dit boek zou ons dan ook enorm helpen, want sommige groenten uit het pakket weet ik totaal geen weg mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn al jaren aangesloten bij een Voedselteam. Wij zijn fan van de groentepakketten en ik ben echt blij dat we daardoor al zoveel groenten hebben (her)ontdekt. Maar ook de appels, peren, kaas, het brood ... van het Voedselteam worden hier gesmaakt. Voor ons dus geen boontjes uit Kenia of appels uit Nieuw-Zeeland.
    Verder hebben we zelf een moestuintje en wat klein fruit (frambozen zijn hier de favoriet en bijna geen werk!), maar we kunnen vooral ook rekenen op de moestuin en boomgaard van de schoonouders (en dus ook confituur, appelmoes, eigen appelsap). Wat een luxe!
    Onze vleesconsumptie is minder dan de helft van wat we van thuis uit met de paplepel hebben binnengekregen: wij eten meer dan de helft van de week vegetarisch. Moest iedereen al eens beginnen met flexitariër te worden (baby steps ...), het zou al heel wat schelen!
    Tot slot het lievelingseten van dochtertje Lene: 'gele pasta met groene dingetjes in', oftewel tortelini met ricotta en spinazie. Als je weet hoe graag kinderen vlees eten, is dat toch al heel verwonderlijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou zo graag het gezeur van mijn man weglaten. Elke vleesloze dag is een dag met commentaar. Hopelijk zorgen deze recepten ervoor dat mijn man eindelijk het licht ziet. Eten zonder vlees is gewoon lekker!

    Gerdien

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als werkende mama van drie kleine kinderen die elke dag vers kookt met veeel groenten (maar ook met weinig tijd), vind ik het een uitdaging om niet in de gekende routine-gerechten te vervallen. Ik ben sowieso al geen fan van de klassieke aardappelen/vlees/groente, maar met kindjes en weinig tijd is dat wel iets waar je makkelijk naar terug grijpt. De laatste jaren probeer ik die klassieke combinatie te beperken en ook steeds vaker vlees weg te laten. En seizoensgebonden te koken. Maar ikzelf moet daarbij ook op mijn gewicht letten en eet dus niet alles, of niet alle combinaties. Uitdagingen troef dus, en steeds op zoek naar een verhelderend boek dat niet te fanatiek is en haalbare oplossingen bevat. Dat van Dorien sprak me onmiddellijk aan, dus ik zou er heel blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik eet al jaren geen vlees, en heb er nooit moeit mee gehad dat te laten. Maar vis ben ik altijd blijven eten, ik vind vis echt heerlijk.
    Maar sinds een jaar of 2 heb ik dat ook van het menu geschrapt, en dat vind ik wel moeilijk. Oh heerlijke sushi, en gebakken tonijn..
    Maar ik voel me er echt niet meer goed bij! Ik vind het niet meer verantwoord.
    Maar af en toe, in de zomer, gooi ik nog wel een een gekweekt bio forelletje op de bbq.
    En deze kookboeken maken ook zeer veel goed; "VEGALICIOUS" van Alice Hart en "PLENTY" van Yotam Ottolenghi.
    Echt heerlijke recepten!
    Sinds ik die in huis heb, is het hier elke avond een heerlijk vegetarisch festijn!!!
    Een aanrader!
    En wat ben ik benieuwd naar het boek van Dorien!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zeker benieuwd naar het nieuwe kookboek :)!

    Wij proberen hoe langer hoe meer 'lokaal' te eten... en ontdekken dan ook veel interessante adresjes: appels van de ene boer, aardappelen van een andere, champignons van nog een andere, aardbeien van de boer om de hoek, bloem van de molen, etc.

    Alles smaakt veel lekkerder als je precies weet van waar het komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wij hebben een eigen moestuin en fruit uit de tuin. Wij leven op het ritme van de natuur. Wij stellen ons niet de vraag wat eten we vandaag .... maar wat is er klaar in de tuin. Op die manier proberen wij onze ecologische voetafdruk onder controle te houden. ALs we groenten/fruit kopen is het seizoensfruit ... liefst rechtstreeks bij de teler.
    Elke week organiseren we een kliekjesdag ... er wordt hier nauwelijks wat weggegooid .... goed voor het budget en verstandig omgaan met ons voedsel is onze moetivatie.
    De restjes waar we niks meer mee kunnen doen en "afval" gaan naar de kippen ... hier wordt niets eetbaars weggegooid!

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ik zou willen weglaten? Vooroordelen, commentaar, kritiek die enkel bedoeld is opdat de persoon zelf zich beter zou voelen. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bijvoelt; maar ik ben er wel voorstander van de mensen in te lichten. Het lijkt me dus echt een prachtig boek en ik zou het héél graag lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo, leuke giveaway :) Ik las er dit weekend nog een artikel over de het magazine van de Standaard, dus benieuwd naar meer!

    Maar dus, hoe proberen wij thuis het milieu eetgewijs een beetje minder te belasten? Goeie vraag :) en hoewel er veel goeie wil is, is het eerlijke antwoord niet 100% wat ik zou willen, maar we doen ons best:

    geen 100% vegetarisch eten (mijn ventje would shoot me ;)) maar wel 1 à 2 keer per week geen vlees, noch vis op onze warme borden. En we eten nooit vlees-beleg (wel kaas...) op onze boterhammen, dus we consumeren max. 1 keer per dag vis of vlees. En bijna altijd seizoengroenten en -fruit! Geen vliegananassen voor ons :)

    Zoals ik dus zei, ver van perfect, maar we werken wel bewust aan ons eetpatroon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kan me helemaal vinden in de comment van "mama saartje" :
    'hoe of met wat moet ik die dan in hemelsnaam klaar maken?
    En misschien kunnen deze gerechten mijn man overtuigen dat zonder vlees ook lekker kan zijn?'

    Ik ben ook geen echt kookwonder, maar hou van lekker eten (en mooie foto's van lekker eten ;) )alle tips om gezonder en bewuster te eten zijn welkom.
    Ik probeer meer groentjes klaar te maken en hier en daar meer groenten en fruit in mn eten te smokkelen maar heb nog veel te leren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. We proberen zoveel mogelijk lokaal te eten (groenten en brood van de bioboerderij in de buurt), fruit uit eigen tuin. Zo weinig mogelijk producten de van ver komen. Mijn vent is een echte carnivoor maar we eten al veel minder vlees. Heb dit door de jaren heen afgebouwd (vooral kleinere porties en bio). Wat ik nog wil afleren? Kant-en klare maaltijden als ik geen zin heb om te koken. Wegens verbouwingen en nog oude elektriciteit geen diepvriezer en dan is dat de makkelijkste oplossing. En natuurlijk wil ik heel graag dit boek een plaatsje geven tussen mijn vele andere kookboeken. Je kan er nooit te veel hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. leuk! Na 12 jaar vegetariër was het boek Fatsoenlijk Eten van Karen Duve de laatste schop onder de kont om het ook veganistisch te proberen. Aarzelende eerste stapjes en zoveel contentement met het artikel van Dorien Knockaert in De Standaard Magazine deze week. Het idee vegetarisch én zo-veganistisch-mogelijk daar kan ik mij helemaal in vinden, zeker met dat soort recepten erbij. Dus pak dat 'k het boek niet hoef te winnen, want ik koop het sowieso. Driewerf hoera voor eerlijk eten minus de dreadlocks en vormeloze oranje broeken.

    BeantwoordenVerwijderen

  20. Hoi,

    De Jonge Sla recepten hebben hun weg al in mijn keuken gevonden (die Ratatouille!) maar het zou fijn zijn om nog wat dieper weg te kruipen in Dorien's hoofd.
    Wat ik schrappen wil? Brood uit de supermarkt, het smaakt niet zo lekker, wordt altijd sneller droog maar 't is zo gemakkelijk rap meegenomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben al vegetarier, dus ik draag al mijn steentje bij voor een beter milieu; maar ik zou heel graag het stapje verder zetten en veganist worden, maar er zitten zoveel haken en ogen aan; buiten het feit dat ik echt kaas verslaafd ben, met name de kosten die ik als arme student nu nog niet kan betalen... Maar misschien ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Witte suiker! Want wat ze met die suiker allemaal doen tijdens het raffinageproces... eikes. Bij ons enkel geraffineerde rietsuiker en dan nog liefst fair-trade (maar wat dan nog met de ecologische voetafdruk). We zijn er nog niet helemaal maar we doen ons best!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik sorteer (als mijn man weer een kartonnen doos bij het restafval heeft gegooid, vis ik dat uit de zak en krijgt hij onder zijn voeten), doe alle verplaatsingen binnen Gent met de fiets en de kinderen in de fietskar en verhuis in maart naar een laagenergiewoning. Maar mijn culinaire gewoonten zijn eerlijk gezegd nog onaangeroerd en dus allesbehalve groen. Daarom dat dit boek mij echt interesseert: het kan mij misschien een duwtje in de rug geven om weer een stapje verder te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geschrapt: witte suiker!
    Verminderd: vlees.
    Aankoop: groeten en fruit volgens seizoen en Belgisch natuurlijk
    Wat moet nog veranderen: Kinderen overtuigen dat couscous en kikkererwten wel degelijk lekker smaken.
    Conclusie: we zijn goed bezig, maar we zijn er nog lang niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. dat klinkt als een heerlijk boek.

    vlees is hier al drastisch verminderd
    vis juist liever wat meer
    zuivel verminderen is de volgende uitdaging

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik wil helemaal niets weglaten, daarvoor eet ik te graag en ben dat dan ook niet van plan.
    Wel probeer ik voedsel dat verder dan ikzelf moet reizen, zoveel mogelijk achter wege te laten.
    Asperges uit Chilli, quinoa uit Bolivië, appels uit Zuid-Afrika,... ze mogen dan nog zo lekker of goedkoop zijn, ik vind het niet verantwoord.
    Natuurlijk zijn er producten die je hier niet kunt kweken, maar moet de koe van de boerbuur nu echt soya uit Brazilië eten?
    Ik hou van vlees en wil het echt niet uit mijn voeding bannen, maar ik betaal met plezier wat meer als ik weet dat het een kippenbout van een kip uit de buurt is, gevoed met lokale gewassen.
    De dag nadien eet ik dan gewoon wat meer groenten en geen vlees :-) .

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik zou graag alle voorgemaakte producten weglaten en nog meer naar de basis teruggaan. Geen kant en klare spaghettisaus meer, geen oetker pizza's, voorgemaakte broodbelegsalades, voorgesneden wokgroenten, etc. Wel biogroenten (uit de tuin), fruit, bloem, rietsuiker, gedroogde bonen, zuivel en daar zelf mee aan de slag. Sinds ik niet meer op kot zit gaat dat beter, maar er is ruimte voor verbetering. Ondertussen ben ik ook een kei in restjes verwerken: broodpudding, bouillon trekken met restjes groenten, pangrattato, inprovisatiegerechtjes, citroenlimonade, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Vlees staat al jaren niet meer op ons menu.
    We eten wel nog (iets te veel) vis, dus dit zou wat vaker van het menu geschrapt mogen worden.

    Het boek ziet er om op te eten uit!

    Het zou een leuk cadeautje voor mijn mama zijn. Voor mij is ze de beste veggi-kok ter wereld. Ze kookt al 15 jaar zonder vlees, met seizoensgebonden groenten (al dan niet uit de tuin) en met zo weinig mogelijk suiker. De afgelopen 2 weken heeft ze tijdens onze verbouwingen iedere dag vers en veggi gekookt voor ons en iedereen die een handje toe kwam steken. Heerlijk!

    En nu nog zelf zo leren koken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ga het boek gewoon kopen, want als ik dat hier zo lees verdien ik helemaal niet om zo een boek te winnen. We "laten" zeer weinig, wat niet wil zeggen dat we boerse schrokkers zijn en dat hier eender wat op tafel komt. Ik geniet van jullie blogs en van alles wat er op mijn bordje komt en dat is ook belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Malidaan, je moet geen wereldverbeteraar zijn hé. Soms is een heel kleine geste al heel wat. :)

      Verwijderen
  30. Wat ik weglaat en verbeter...
    Ik eet minstens twee dagen in de week geen vlees, ik beperk suiker en ik ben ook bezig met E nummer vrij koken...
    Natuurlijk ga ik zoveel mogelijk voor vers en biologisch.
    We zijn ook lid van het voedselteam. Tis niet altijd makkelijk maar het is zo een leuke uitdaging om alles vers en zelf te maken.
    Hoe minder geïndustrialiseerd hoe beter... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Op basis van principes bepaalde voedingsmiddelen uit je menu´s schrappen, vind ik eerlijk gezegd een erg kortzichtige visie : ik zie nl. vaak dat mensen die een bepaald voedingsmiddel bannen, nauwelijks of niet compenseren voor wat ze op andere vlakken als "rijke westerlingen" normaal (maar evengoed niet-milieubewust, al wordt er minder over gesproken) vinden, vb enkele reizen per jaar naar bestemmingen ver weg of voor de minste verplaatsing de auto nemen.
    Ik eet dus vanalles, maar dus ook letterlijk vanalles : van een rund dus niet alleen wat ik de "nobele stukjes" noem zoals een biefstuk, maar ook de lever, de kloten etc (misschien een effect van mijn relatie met een Spanjaard : in Spanje is "slachtafval" helemaal niets ongewoons, noch om te koken, en evenmin om ergens in een restaurant te eten).
    Waar ik wel op let : 1º dat vlees- en visproducten kwaliteitsproducten zijn (en dan verkies ik er minder van te gebruiken omdat ze duurder zijn), 2º dat groenten en fruit seizoensproducten zijn én liefst uit de omgeving komen. En 3º - als belangrijkste punt - dat mijn persoonlijke ecologische footprint minimiseren niet ophoudt bij de voeding : ik probeer de meeste verplaatsingen te maken met openbaar vervoer, ik verkies mijn aankopen te doen bij lokale handelaars, ik hoef geen enorm huis met een enorme tuin etc. En ik probeer in de eerste plaats het land - de streek waar ik resideer (heb al in UK, Frankrijk gewoond, en nu in Spanje)te leren kennen tijdens weekends en vakanties.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dankzij de Dagen zonder vlees hebben we kennis gemaakt met het rijke assortiment aan boterhambeleg. Ik had geen flauw idee dat er zoveel variatie bestaat. Ondertussen zijn we zo'n grote fan geworden van groentepatés, tofubereidingen en spreads allerhande dat er nauwelijks nog een schelleke vlees tussen de boterham belandt. DZV is ook verantwoordelijk voor minstens 1 veggiedag per week. En ik moet zeggen, het smaakt.

    Waar ik tot nu toe nog niet in geslaagd ben, is het bereiden van een vegetarisch stoofpotje, zonder hunkering naar vlees op te wekken. Dat mist precies altijd iets, zo'n veggie stoofpotje.

    Oh, en ik wil graag eens iets met linzen maken. Ik vind dat best wel yummie, maar ik heb er me zelf nog niet aan gewaagd (lees: bang voor de reactie van mijn mannen schuine streep vleeseters).

    Winnen of niet, het boek komt sowieso op de plank. Alleen nog even wachten tot november, want wij doen in oktober mee met 'buy nothing new maand'. Héél inspirend in de keuken overigens. Extra creatief zijn met restjes, ik kan het iedereen aanbevelen. (voor je je zorgen maakt over onze gezondheid: we kopen nog wel eten, alleen eten we eerst de koelkast helemaal leeg, sauskes en confituurpottekes niet inbegrepen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Door het vele opzoekwerk voor de gluten- en andere allergieën van kleinzoon ben ik heel wat te weten gekomen over vegetarisme en veganisme. 'k Moet zeggen dat veel ervan we wel beviel. Zo erg dat ik sinds enkele maanden zelf ook overgeschakeld ben naar die manier van eten. Thuis eet ik veganistisch en als ik uit eten ga schakel ik, meestal, noodgedwongen over naar vegetarisch. Er is een heel nieuwe wereld voor mij opengegaan. Geen konijnenvoer maar een écht lekkere keuken. Zelfs mijn man begint grotendeels overstag te gaan. Zo'n mooi extra kookboek zou welkom zijn. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Sinds een jaar of drie heb ik vlees, gevogelte en vis gedelete uit mijn dagelijkse kost. Sinds kort probeer ik ook zonder melk(producten) door het leven te gaan en dat lukt aardig. Soja is eigenlijk best wel lekker.
    Sinds 2 jaar hebben we een reuzemoestuin (opdeboerderij.be) waardoor seizoensgroenten wel dagelijkse kost is. Vers, gevarieerd en heerlijk! En gezien de grote hoeveelheden delen we graag uit aan familie, vrienden en collega's.
    Daarnaast is mijn fiets al m'n hele leven lang mijn beste vriend. Goed voor het milieu én je gezondheid!
    Als groene ambassadeur kan ik best nog wat inspiratie gebruiken. En 'goed eten' lijkt me daarvoor ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Echte vegetariër zal ik wellicht nooit worden, maar elke dag vlees hoeft voor mij allang niet meer. Ik kijk nu ook vaker naar de herkomst van wat we eten - dus voor mij geen aardbeien in januari - en we kopen al een hele tijd alleen nog bio-kippe-eitjes en bio-melk.
    Een goed vegetarisch kookboek, daar ben ik eigenlijk al een hele tijd naar op zoek. Misschien wordt dit het wel... Keeping my fingers crossed...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Aangezien het hier bijzonder moeilijk is/was om nieuwe groenten te introduceren, heb ik dit voorjaar 'stiekem' 'nieuwe' groenten in onze moestuin geplant. En ja, die moeten nu opgegeten worden. En dat 'moeten' valt goed mee. We gaan nu ook wel vaker op zoek naar andere recepten en.... iets wat ik in feite niet verwacht had: de overvloed aan groenten haalt de behoefte aan vlees weg, want ons bord ligt al vol met lekkere, 'eens-wat-andere' groenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik heb maar 1 advies voor wie het boek hier niet wint... Gewoon kopen :-) Heb dit ook gedaan zaterdag op de beurs. Het is een prachtig boek, niet zomaar een kookboek, maar ook een leesboek. Prachtig geschreven. Heb ook de van de voorstelling van dit boek genoten. Dorien is een toffe madame!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Sinds donderdag (toen Dorien op Radio 1 over eten sprak) staat dit boek bovenaan op mijn verlanglijstje. Wat ik mis in vele vegetarische recepten is het nadenken over de herkomst van ingrediënten. Al die kokos, bananen en citrusvruchten... Ik zie dat hier niet aan de bomen groeien en ik vraag mij dan af of frequent gebruik wel goed te praten valt.

    Er is een periode geweest dat ik geen vlees at, maar omdat ik niet de kok des huizes ben, eet ik opnieuw wat de pot schaft. Al kies ik zelf wat ik op mijn boterham smeer en eet ik nog steeds minder vlees dan voordien.

    Ik blijf er wel mee bezig en nu ik dat hier neerschrijf, kan ik vier kernwoorden geven voor een eetgewoonte waar ik naar streef in de toekomst: lokaal, mens- en diervriendelijk en seizoensgebonden. Er is nog veel werk aan de winkel, maar dat komt wel goed. Wie geïnteresseerd is, leert bij, niet? 'Goed eten' interesseert mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik eet al een aantal jaren nog maar heel weinig vlees of vis. Het is verbazend hoe snel je er aan went vegetarisch te koken. Ik heb al heel wat heerlijke recepten ontdekt en de variatie is enorm.
    Wat ik graag zou verminderen is het afval afkomstig van verpakkingen. Ik koop af en toe groenten en fruit zonder verpakking op de markt of in de Turkse winkel, maar in de supermarkt kan je nauwelijks aan de vele lagen plastic ontsnappen. Als ik ooit in een huis met een tuin woon ga ik zeker proberen zelf wat groenten te kweken.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik zou er willen in slagen om thuis (en dat zijn toch wel 4 middagen per week) even gezond te middagmalen als op het werk. Om de een of andere reden maak (of heb, hihi) ik daar op het werk tijd voor, en thuis niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik eet al jaren geen vlees meer, maar af en toe wel nog vis. Daar probeer ik nog vanaf te komen. Ik vind in mijn zoektocht naar lekker en gezond eten steeds meer mijn eigen weg. Zo heb ik sinds dit jaar een (kleine) moestuin en een biologisch groentenpakket, en ik eet sinds februari bijna geen suiker meer. Maar mijn zoektocht gaat nog steeds verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Een paar maand geleden, op een rustige dag ver weg van alle heisa, besliste ik wat ik echt belangrijk vind voor mezelf en dat ik bewuster wilde gaan leven. Vegetarisch eten, minder of tweedehands kopen, geen auto meer, aansluiten bij het voedselteam... We zijn nog volop aan het zoeken naar hoe je bewust kunt leven zonder er de hele tijd je hoofd over te breken. En ondertussen leren we ontzettend veel dingen bij, hopelijk ook uit dit boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik ben gestopt met gesuikerde frisdranken & alcohol. Dat gebeurde in het kader van een overambitieus (en dus al gesneuveld) actieplan tegen geraffineerde suikers. Ik drink dus alleen nog water & thee (en vergeperst/geblend sap). Geen light dranken, geen sportdranken, geen siroopjes, geen glazen melk meer 's middags. Het was eerlijk gezegd een TOPbeslissing: van frisdrank (light of niet) voelde ik me altijd kleverig en hongerig. Als je water drinkt voél je gewoon dat je lijfje opkikkert. Het enige spijtige is, dat je op café nogal weinig variatie hebt (en precies veel vaker naar toilet moet). Nu spreekt bijvoorbeeld cola me totaal niet meer aan: plakkerig zwart goedje... yak! Een mini-schrapping dus maar echt wel een heel groot verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wij willen met ons gezin minder vlees eten. Een uitbreiding van de seizoensgroente is ook welkom.
    In de supermarkt is altijd alles te vinden. Zoals jij het beschrijft lijkt het mij een fijn boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Dit jaar zal het al tien jaar zijn dat ik vlees en vis geschrapt heb uit mijn leven. Tijdens mijn studentenjaren ben ik veganist geworden, en omdat ik zo graag zoet eet ben ik zelf beginnen experimenteren met plantaardig gebak, omdat er zo weinig aanbod was (of te duur voor een studentenbudget). Ondertussen ben ik niet meer zo strikt vegan, maar de gebakjes die ik maak zijn dat zeker wel nog. Vooral omdat het zo lekker is, zonder dierenleed en ook wel heel makkelijk.
    Wat ik nog wil schrappen is het gebruik van suiker, dat heeft zo veel slechte invloeden op het lichaam. Maar gezegd is makkelijker dan gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik heb het gewoon op mijn verlanglijstje gezet. Wij laten hier ook nogal weinig, vooral de laatste tijd. Een kindje krijgen is niet echt bevorderlijk voor de zin om receptjes te zoeken en uit te proberen. Na drie maanden koken we intussen wel weer ongeveer alle dagen, maar ik kook gewoon wat ik tegenkom en er lekker vind uitzien, ongeacht wat er al dan niet in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ondertussen is het al zes jaar geleden dat ik vlees van het menu heb geschrapt. Vis eet ik zeer sporadisch. Ik vind het enorm belangrijk om te weten waar mijn eten vandaan komt. Ook voor mij dus geen boontjes uit Kenia of appels van de andere kant van de wereld. Maar ook geen kant-en-klare maaltijden, sauzen,...
    De reden waarom ik enorm blij zou zijn met dit boek, is dat we zeer vaak mensen uitnodigen om te komen eten. We koken heel graag en ik ben altijd blij als mensen verrast zijn dat lekker eten ook kan zonder vlees of vis. Ik zou dan ook de gerechten uit het boek willen klaarmaken voor vrienden en familie en hen verder aanmoedigen om ook eens te koken zonder vlees of vis.

    En trouwens, wat een fantastische reacties van iedereen! Ik heb ze allemaal met veel plezier gelezen. Dat wordt nog een moeilijke keuze voor jullie! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik probeer vlees te schrappen, maar ik bots op mijn onkunde als kok om lekkere alternatieven te verzinnen. De kinderen zijn nogal verknocht aan hun "vlezeke", dus ik ben op zoek naar receptjes die zij ook lekker vinden.
    Sinds dit jaar halen we onze groentjes zelf op de plukboerderij, wat maakt dat we al veel gevarieerder eten, maar ik zou ook graag aan de slag gaan met de wat "moeilijkere" groenten die we daar vinden.
    Misschien kan dit boek me daarbij helpen?
    Ps, we laten wel al de balletjes in de soep!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Whaw, zoveel reacties, dat is toch super!
    Ik ga het boek ook kopen, dat is al zeker, maar eentje winnen is niet erg en is leuk om als kadooke te geven!
    We zijn flink hier...zelf al 20 jaar vegetarisch en de kindertjes van 9-7-4 jaar aten nog nooit een hap vlees (en ik vermoed dat ze dat ook niet zullen doen, ook al mogen ze, de arme dutskes). We eten uit manden en zakken van het voedselteam en doen ons best elke dag weer haha
    Maar...gisteren stopte ik met het eten van suiker! Voorlopig even in alles, om dan weer gezond suiker te eten. Want er vliegt wat in en ik vond het zo'n goeie tip van Dorien om geen nieuwe broeken te kopen, dat ik mijn pijlen daar nu op richt! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik probeer zoveel mogelijk vlees te mijden, maar botst vooral op moeilijkheden bij het laten van vlees-beleg en gehakt. We proberen al zoveel mogelijk te vervangen, maar ik blijf op zoek naar lekkere alternatieven en goede receptjes. Mijn vriend is een echte vlees-eter, dus als ik hem kan overtuigen met lekkere receptjes, zijn we weer een stapje dichter! Als 'meisje van den buiten' probeer ik ook nog een beetje mijn weg te vinden naar bio en echt vers in de grote stad: appels van een appelboer, verse groentjes uit de tuin, vierkante meter moestuin,... Misschien dat het boek mij daar ook bij kan helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. wat zou ik graag eens iets winnen ...en ja, dit boek spreekt me erg aan!
    Wel een beetje eng om zo in het openbaar een antwoord te formuleren..

    Wat doen wij op eetgebied voor een betere wereld?

    -pitten en noten dagelijks
    -dollen en genieten van groenten en fruit
    -kindjes tot natuurlijke speen leeftijd de borst geven
    -met de fiets gaan winkelen
    -water van de kraan drinken
    -knutselen met restjes of de kippen blij maken

    wat kan beter:

    - ik zou zo graag groene vingers hebben...
    - de natuur zelf kunnen plukken zonder dat wij elkaar zouden tegenwerken: scheuten, kruiden, wat fruit, eetbare bloemen, "onkruiden" die eetbaar zijn, zaden oogsten en hergebruiken...
    - mijn compost werkelijk ergens voor gebruiken
    - zo mijn tuin tot een inspiratieplek maken ( klinkt misschien gek maar ik vind het aanleunen bij de vraag)

    spannend..
    Ik vraag alvast de bib een boek aan te kopen!
    Dankjewel om je ervaring en kennis met ons te delen, Dorien.



    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik hou van lekker eten, gezond en milieuvriendelijk zijn telkens een grote surplus. Alleen is mijn budget als studente nogal beperkt. Gelukkig zijn er de groenten pakketten van de UGent, elke maandag vind je mij wel aan hun afhaalpunt om mijn wekelijks bakje seizoensgroenten en fruit. Op deze manier eet ik enkel lokaal en vooral seizoensgebonden groeten en fruit die toch ook betaalbaar zijn.
    Ik hoop in dit boek vooral enkele leuke receptjes te vinden voor de soms minder voor de hand liggende ingrediënten die toch overheerlijk zijn.
    Ook al ben ik een ongelooflijke zoetekauw, ik hoop toch mijn aandeel suiker te kunnen afbouwen, alleen al om meer energie te hebben.
    Dorien, bedankt om aan te tonen dat ook jonge mensen interesse hebben in een gezonde leefwereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik hou van lekker eten, gezond en milieuvriendelijk zijn telkens een grote surplus. Alleen is mijn budget als studente nogal beperkt. Gelukkig zijn er de groenten pakketten van de UGent, elke maandag vind je mij wel aan hun afhaalpunt om mijn wekelijks bakje seizoensgroenten en fruit. Op deze manier eet ik enkel lokaal en vooral seizoensgebonden groeten en fruit die toch ook betaalbaar zijn.
    Ik hoop in dit boek vooral enkele leuke receptjes te vinden voor de soms minder voor de hand liggende ingrediënten die toch overheerlijk zijn.
    Ook al ben ik een ongelooflijke zoetekauw, ik hoop toch mijn aandeel suiker te kunnen afbouwen, alleen al om meer energie te hebben.
    Dorien, bedankt om aan te tonen dat ook jonge mensen interesse hebben in een gezonde leefwereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik eet zelf ook geen vlees meer, al zo'n 4-5 jaar. Ik probeer zo ecologisch mogelijk te leven, maar soms vind ik het op voedingsgebied moeilijk om bepaalde onecologische dingen te schrappen: kazen (ik heb horen waaien dat dingen als brie even belastend zijn als vlees) en mijn occasionele pompelmoes die helaas uit florida komt. In de winter heb ik het soms moeilijk met het kiezen van groenten. Vorig jaar had ik een groentepakket en de kool kwam me de oren uit. Tja.

    Het boek ziet er heel goed uit, echt iets voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Oei... dit wordt moeilijk opboksen tegen iedereen die al zo ontzettend véél verder staat in zijn voedingspatroon en leefwijze. Ik kook én eet heel graag, bak zelf mijn brood, probeer ook zeer afwisselend te koken, de kinderen 'andere' smaken te laten proeven. Maar toch.. bij ons komt nog vlees en vis op tafel, maar ook veel groenten. We denken niet altijd na bij het boodschappen doen, en staan te weinig stil bij de oorsprong en verpakking. Nog een ander voornemen, zoals ik bij velen lees... misschien ook eens proberen om de suiker af te bouwen..?? Ik ben toch benieuwd naar de tips en recepten om anders eten ook boeiend te maken. En... ik ben verslaafd aan kookboeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Niet meer voor mij, eieren van kippetjes die daar zielig opeengepropt eieren leggen. Triest. Dus het moet er maar mee gedaan zijn. Een vers gelegd ei uit de poep van kip met vrijheid oftewel geen ei voor mij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Wat ik steeds meer probeer weg te laten, suiker, vlees, en tevens probeer ik voor mijn gezin het ontbijt iets van havermout te laten zijn of (groene) smoothies, meer uit eigen omgeving, liefst uit eigen vierkantemetermoestuinbakken, volgend jaar het weer beter in plan(t)en.
    Ben als kook(boek)verslaafde natuurlijk steeds op zoek naar verse inspiratie ook ;-) de voedselzandloper vond ik idd ook erg boeiend en ik denk dat ik elke keer wel iets meeneem en verbeter..... (al is het dan maar tijdelijk, want volhardend zijn is vaak wel moeilijk, vind ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik heb sushi weggelaten om bij te dragen tot een betere wereld.
    Tonijn is een ernstig bedreigde soort, dus ondanks ik gek ben op sushi heb ik toch besloten te stoppen met het eten ervan.
    Jammer, want het is zo lekker maar ik ben al 10 maanden clean!

    BeantwoordenVerwijderen