woensdag 3 oktober 2012

Rustieke balletjes in een nog een rustiekere saus

Allez, eigenlijk lijkt de saus een beetje op jagerssaus, maar ik heb er geen gerookt spek of room bijgedaan. 't Is al vettig genoeg geweest de laatste tijd. Ik ben nog altijd volop bezig voor VTM Koken en 't is echt plezant. Ben nieuwe dingen aan het uitproberen en testen en dat valt héél goed mee. Ik kan je nu al vertellen dat de vegetarische portobelloburger een absolute aanrader is!

Deze balletjes zijn ook een absolute aanrader. Ik heb eigenlijk alleen maar overschotten van mijn fotoshoot gebruikt én zuiver varkensgehakt. Kom, we beginnen eraan!


ballekes in jagersaus


Wat heb je nodig?

Klontje boter
750 g gekruid varkensgehakt
1 ajuin fijngesnipperd
2-3 teentjes look fijngesnipperd
1 bakje gemengde boschampignons (of kastanjechampignons)
3 tomaten in blokjes gesneden
10 cl droge witte wijn
2 tl gedroogde tijm
peper en zout


Smelt de boter in een anti-kleefpan. Rol het varkensgehakt tot bolletjes van ongeveer 4 cm dikte. Doe ze in de lichtjes gebruinde boter en bak ze rondom rond aan, zet op een lager vuur en laat ze volledig garen.

Haal de balletjes uit de pan en doe nu de ajuin en look in de pan, en laat rustig glazig bakken.

Maak ondertussen de champignons schoon en snij in gelijke stukken. Doe ze bij de ajuin en laat 5 minuutjes op een hoger vuur meebakken. Doe er de tomaten bij en de witte wijn. Kruid met peper, zout en tijm en laat 7-8 minuutjes sudderen. Doe er opnieuw de balletjes bij.

Zalig met puree of (bruine) rijst.


Smakelijk!



Ann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten