woensdag 10 oktober 2012

Ottolenghi's rode biet uit de oven met prei en walnoten.

Wat een prachtcombinatie is dit! Ik heb het recept hier en daar wat moeten aanpassen omdat ik niet alle ingrediënten in huis had en achteraf bekeken ben ik blij dat ik niet naar de winkel gestormd ben.

Het is dus een lauw/warm slaatje van rode biet en prei. Ieew! Zul je misschien denken, want prei is nu ook niet bepaald mijn absoluut favoriete groente. Maar dit is echt een "match made in heaven". Ik beveel dit slaatje echt warm aan! Letterlijk én figuurlijk!

Oh ja, op mijn facebookpagina leg ik uit hoe je zonder moeite, spatten en vlekken een granaatappel kan ontpitten.

beetroot leek salad


Wat heb je nodig voor 4?

600 g verse rode bieten (dus niet voorgekookt)
4 medium preistelen (in stukken van 10 cm gesneden)
25 g rucola
50 g granaatappelpitjes (optioneel)


Dressing

100 g walnoten (grof gehakt)
4 teentjes look (fijngesneden)
1/4 tl chilivlokken (heb pili pili vlokken genomen)
60 ml appelazijn
sap van 1/2 citroen
2 tl donkerbruine suiker
1/2 tl walnotenolie
3 el olijfolie
1 tl zout


Verwarm de oven voor op 220° (gewone) of 200° (hete lucht).

Verpak de bieten afzonderlijk in aluminiumfolie en zet ze gedurende 60-90 minuten in de oven tot ze gaar zijn. Je kan ze makkelijk met een mesje de biet doorprikken. Haal uit de oven en laat wat afkoelen.

Doe het citroensap in een kommetje en los er de suiker volledig in op. Doe er de walnoten, look, chili, azijn, walnoten en olijfolie bij en kruid met het zout. Laat zeker 10 minuutjes staan tot alle ingrediënten goed met elkaar zijn vermengd. De dressing is vrij zuur, maar de zoete bieten en prei brengen alles mooi in balans.

Doe de prei in gezouten water en laat 10 minuutjes zachtjes koken. Let op dat het water niet te rap kookt anders vallen de stukken uiteen. Als de prei gaar is, mag je ze afgieten en spoelen met koud water. Laat uitlekken en dep voorzichtig droog met keukenpapier. Snij de stukken voorzichtig met een scherp mes in 3 stukken. Doe in een kom.

Als de rode bieten net warm genoeg zijn om vast te houden, mag je ze pellen met een scherp mesje. Snij ze in partjes en doe in een aparte kom zodat de bieten de rest niet verkleuren. Doe de helft van de dressing bij de bieten en de andere helft van de dressing bij de prei. Meng goed. Proef van beide en kruid bij met zout indien nodig.

Neem een bord en leg hierop wat van de rode biet, daarop een beetje rucola, daarop wat prei en eindig met nog wat rode biet. Overgiet met het sap van de preidressing en strooi er wat granaatappelpitjes over.

Echt echt echt heel erg lekker!


Smakelijk!



Ann



9 opmerkingen:

  1. Je hebt mij overtuigd en van Ottolenghi dan moet het wel lekker zijn. Staat hier binnenkort op het menu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. njam, njam, inkopen zijn reeds gedaan, deze middag op het menu :-) Ben benieuwd. Succesnummer 7 op rij voor Ottolenghi ten huize hier?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De foto doet het er heerlijk uitzien maar ik lust echt geen rode biet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben dol op bietjes! En het is van Ottolenghi dus ik neem aan dat dit recept erg lekker is. Helaas mag ik geen walnoten ivm notenallergie maar met arganolie en pijnboompitten zou het ook moeten kunnen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige foto, en het lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, als rodebietenfan ga ik dit zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er heerlijk uit! Uit welk Yotam Ottolenghi kookboek heb je dit gerecht?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt! Nu wordt het nog lastiger welk van 2 en nu de 3 boeken ik als eerste zal kopen :-) Maar dit recept ga ik alvast maken want die ziet er erg lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen