vrijdag 26 oktober 2012

Ik wil geen afscheidnemen van de zomer.

Daarom: een slaatje! Joehoe! Om eerlijk te zijn, ik heb eigenlijk niet zoveel te zeggen, want ik ben nogal veel aan het koken. Voor het boek vooral. Niet zo makkelijk want ik wil toch wel leuke en nieuwe recepten brengen. Maar kom, ik ben goed bezig - denk ik. Hoop ik. Dit is dus een venkel-sinaasappelslaatje. Echt heerlijk is dit. Je kan het zo eten of bij een stukje vis.


venkelsinas


Wat heb je nodig voor 4?
2 venkelknollen
2-3 sinaasappelen
15 zwarte olijven
3-4 el pijnboompitjes geroosterd in een droog pannetje
4 el olijfolie
peper en zout


Haal de buitenste bladeren van de venkel. Snij er het groen af en hou apart. Snij de venkel in plakjes van 3 mm ongeveer. Warm 2 el olijfolie op in een antikleefpan en bak er de plakjes venkel in tot ze goudbruin zien.

Snij ondertussen de sinaasappelen a vif zoals hier beschreven en vang het sap op.

Meng het sap en de olijfolie tot een vinaigrette en kruid met peper en zout. Wil je het wat zuurder, dan mag er nog wat citroensap bij. Verdeel de plakjes over de borden, schik er de sinaasappelpartjes op, bestrooi met de pijnboompitjes. Overgiet de salade met de dressing en werk af met de olijven en het groen van de venkel.

Smakelijk!


Ann

3 opmerkingen:

  1. helaas wegens tijdsgebrek geen tijd meer om dagelijks je blog te lezen, maar wat een plezier om ze dan op vrijdag allemaal in een keer te mogen lezen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze zomer gemaakt zonder de pijnboompitjes en olijven. SUPER lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog lekkerder (en mooier) met wijnappelsienen

    BeantwoordenVerwijderen