woensdag 25 april 2012

Bangelijk lekkere balletjes in tomatensaus!

Awel, hier had ik nu echt eens goesting in sè. Ik maak heel zelden gerechten met gehakt. Als ik het 10x op een jaar eet, zal het veel zijn. Maar je kunt soms zo'n overweldigende zin krijgen in een echte klassieker zoals ballekens in tomattesaus. Ik heb er mijn kleine twist aan gegeven en hmmmmmmm.... 't was heel geslaagd, al zeg ik het zelf. Vooral de filet de saxe geeft aan de balletjes een diepere smaak. Echt de moeite van het proberen waard!


ballekens in tomattesaus


Wat heb je nodig voor 4 personen?

750 g varkens/rundsgehakt (gekruid)
100 g filet de saxe
1 ei
3-4 el paneermeel
1 blik tomaten in blokjes (400 g)
1 grote ui (fijngehakt)
3 stelen bleekselder (fijngehakt)
3-4 teentjes look (fijngehakt)
2 kleine laurierblaadjes (of 1 groot)
1/2 kl gedroogde tijm
1/2 kl gedroogde rozemarijn
1 kl oregano
10 cl witte wijn
1/2 el worcestershire saus
1 kl suiker
200 g kerstomaatjes
peper en zout
3 el olijfolie
gehakte peterselie

Snipper de filet de saxe fijn. Doe het gehakt in een kom, breek er het eitje in, doe er het paneermeel bij en de filet de saxe. Meng grondig tot alles volledig is opgenomen. Rol balletjes.

Doe olijfolie in een pan met dikke bodem en kleur er de gehaktballen in. Zorg dat ze langs alle kanten mooi bruin zijn. Schep ze uit de olie en zet weg.

Doe de ui, laurier, look en selder in de olie en laat zachtjes stoven tot de ajuin mooi glazig is. Doe er de tomaten in blik bij, de witte wijn en de worcestershire saus. Kruid met peper, zout en de suiker. Nu mogen de balletjes terug in de saus. Voeg er de tijm, rozemarijn en oregano aan toe en laat 15 minuutjes pruttelen. Nu mogen de kerstomaatjes bij (in twee snijden hoeft niet). Laat nog eens een goeie 20 minuutjes pruttelen.

Verdeel de balletjes over de borden, schep er wat saus over en bestrooi met gehakte peterselie.


Schhhhhmmmmmmmmakelijk!


7 opmerkingen:

  1. Filet de saxe? Nog nooit van gehoord! En waarschijnlijk gaat de vertaling heel simpel zijn, niet? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. filet de saxe is zeer mager gezouten en gerookt varkensvlees. Is eigenlijk bedoeld voor bij de boterham. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt er eender welke gerookte ham voor gebruiken, soms doe ik er snippers/stukjes chorizo bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Filet de saxe in balletjes ... hoe lang is dat geleden dat ik nog filet de saxe in huis haalde ... maar ik zie het wel zitten om dat eens te proberen. Kan niet slecht zijn he !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. net uitgeprobeerd, en inderdaad heel erg lekker! Was natuurlijk tomaten in blik vergeten meebrengen.... heb dan maar de saus met enkel kerstomaatjes gemaakt (een heleboel!). Saus wel moeten mixen voor de "tomatenvelletjes".

    BeantwoordenVerwijderen