maandag 16 april 2012

Fameus delicieuze zalm met vanille, walnoten en witlof

Jaja, je leest het goed: vanille. Ik weet dat sommige mensen huiverig staan tegenover nieuwe smaken of combinaties maar het is echt de moeite van het proberen waard. Ik heb dit receptje gevonden in de Delicious van deze maand en het is bijzonder smaakvol en elegant. Ik ben er nog niet uit of die walnoten (pecannoten in het originele recept) echt veel bijbrengen behalve wat extra textuur, maar lekker is het absoluut. Kortom, gaan met die banaan!


wild salmon with vanilla and endive

Wat heb je nodig voor 4?

4 zalmmoten
4 witloofstronken
1 vanillestokje
75 g pecannoten (of walnoten in mijn geval)
30 cl visbouillon
25 cl (light)room
peper en zout

Snij het onderste deel van het witloof af en pluk alle blaadjes van het stronkje. Hak de noten grof en snij het vanillestokje over de lengte middendoor en schraap er het merg uit. Doe de witloofblaadjes, de noten, de vanille met merg, de bouillon en room in een pan en laat zachtjes sudderen gedurende 5 minuutjes. Vis er het vanillestokje uit alsook het witloof. Hou het witlof warm. Laat de saus wat inkoken.

Stoom de zalmmoten gedurende 5 minuutjes tot ze gaar zijn. Verdeel de zalm over de borden, leg er wat witloof bij en overgiet met de saus.

Smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Mmm, echt iets voor mij dadde! Deze ga ik opslaan.
    En nog eens bedankt voor de fijne workshop zaterdag! We hebben veel opgestoken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah ga de delicious er eens bijnemen. Een snel klaar gerechtje precies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit klinkt raar maar inderdaad heel lekker! Wie weet dat ik het binnenkort eens uitprobeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben niet zo'n fan van walnoten, maar voor de rest klinkt het heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. daarnet uitgeprobeerd, en inderdaad heel erg lekker! denk zelf dat ik het morgen gewoon weer ga maken :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog maar net uw blog ontdekt en al meteen compleet fan! Zo veel leuke receptjes!!! Manman, ik wil ze ALLEMAAL uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen