dinsdag 10 april 2012

Lauwwarme kipsalade met peer en nog veel meer...

Mijn grijze hersencellen laten mij in de steek. Echt. Ik heb deze salade een dikke maand geleden gezien op het wereldwijde web, en ik dacht dat ik ze gepind had, maar dat was natuurlijk niet het geval. Dus ik weet niet van wie ze komt, mijn excuses.

Dan maar een beroep gedaan op mijn visuele geheugen en ik heb dit slaatje bijeengeraapt. 't Is een heerlijk vullend slaatje, boordevol smaken en texturen. Met een beetje brood is het een volwaardige maaltijd.


slaatje kip


Wat heb je nodig voor 2?

1 dubbele kippenborst
1 zakje rucola
1 bakje cresson (tuinkers voor de noorderburen)
1 peer
1 langwerpige, zoete paprika
3 el geroosterde pijnboompitten
olijfolie
peper en zout

Voor de vinaigrette:

1 flinke koffielepel graantjesmosterd
4 el olijfolie (extra vergine)
1 el witte balsamico azijn of witte wijnazijn
sap 1/2 citroen
1 el fijngehakte rozemarijn
peper en zout


slaatje kip


Bak de kippenborst in 1 el olijfolie tot deze mooi gaar is. Zet opzij.

Maak eerst de vinaigrette: roer de graantjesmosterd, azijn, olijfolie, citroen, rozemarijn tot je een homogene massa hebt. Kruid met peper en zout.

Neem de kip en trek ze met 2 vorken in draden. Snij de peer in flinterdunne plakjes, en de paprika in dunne reepjes. Hak de rucola grof en doe in een grote kom. Doe er de kip, peer, cresson (tuinkers), pijnboompitjes en paprikareepjes bij. Meng er de vinaigrette onder en dien meteen op.

Smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Beste bevallige assistente van Elza D. :) Spring zaterdag maar eens binnen in onze workshop om een koekje mee te graaien! En dat ik niet mocht meedoen met jullie omdat ik een plastieken fototoestel heb, ben ik al-lang-en-breed vergeten ;-)
    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi. Enig idee waarom ik je foto's/gerechten niet meer kan pinnen? Ben je veranderd van opslagprogramma ofzo? Hoe moet ik me nu herinneren wat ik moet maken? :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tiens, heb nochtans niets aan mijn flickr account veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twas keilekker, trouwens! Die combinatie van zoete peer met frisse paprika is verrassend lekker (vond geen zoete lange, heb een gewone rooie genomen). Alleen jammer dat ik het nog altijd niet kan pinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook Google+ herkent de foto's niet meer. Facebook wel nog... Raar hé?

    BeantwoordenVerwijderen