maandag 16 april 2012

Ovenbroodjes voor bakkers met weinig tijd

Tja soms heb je zin om te bakken, maar je ziet het gewoon niet zitten om urenlang te wachten op dat brood dat nog moet rijzen. En toch wil je af en toe wel eens pronken met iets dat je met je eigen handen gekneed hebt. Bakken voor foefelaars dus. En laat ik daar nu eens een recept voor hebben sè.


homemade bread


Wat heb je nodig?

375 g bloem
35 g verse gist
180 gram(!) lauw water
7 g zout
70 g boter (volledig gesmolten)


Los de gist op in het lauwe water. Doe de boter en het zout bij de bloem en begin te kneden, doe er beetje bij beetje de opgeloste gist bij en kneed gedurende 5 à 10 minuutjes. Maak van het deeg bolletjes en leg ze op een ingevette ovenplaat.

Verwarm de oven voor op 180° en bak de broodjes gedurende 25-30 minuutjes.

Serveer ze als ze nog lauwwarm zijn.


Smakelijk!


Het originele recept vind je hier.

8 opmerkingen:

  1. Ewel ik ben zo'n foefelaar en jou foto doet me het water in de mond krijgen...als ik wat meer tijd heb zal ik je recept eens uitproberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn dat pistoléoleetjes? En zou je die ook als één goot brood kunnen bakken, of krijg je dat dan niet uitgebakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neen, want de korst is niet krokant, 't zijn eerder ovenkoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zien er overheerlijk uit,thnx voor dit eenvoudige recept !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. YES! ik ben een rasechte foefelaar in de keuken!dat hebt ge zeker speciaal voor mij geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, dat ga ik eens proberen zie. Ik heb een tijdje terug de sandwiches van meisjesmama gemaakt, er stond: gooi alles bij elkaar en kneed. Dat was voor mij nét iets te weinig uitleg. Ik heb alles even gekneed tot het goed gemengd was maar dat was duidelijk te kort, dat rees niks. De sandwiches lagen nogal zwaar op de maag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet echt wel lang genoeg kneden tot het deeg zacht en veerkrachtig wordt. Het wordt ook precies lichter na verloop van tijd. Wat natuurlijk maar een gevoel is. Als je er jouw vinger indrukt moet de inprint wat terugveren.

    BeantwoordenVerwijderen