donderdag 5 april 2012

Soepje van geroosterde tomaten

Geroosterde tomaten zegt u? Is dat niet wat veel moeite voor een tomatensoep? Neen echt niet. Trouwens daar is heus niet meer werk aan dan aan een gewone tomatensoep, alleen ietsjes meer afwas, da's alles. De smaak is volgens mij toch een pak intenser dan bij een gewone tomatensoep.

Ik heb de werkwijze hier en daar wat vereenvoudigd zonder al te veel in te boeten aan smaak. Als je wil, mag je eerst de tomaten ontvellen. Ik ben daar eerlijk gezegd een beetje te lui voor. Ahum.

Natuurlijk zal deze soep nog lekkerder zijn wanneer je kerstomaatjes gebruikt of echt zongerijpte tomaten. Maar ik had ze nu liggen en ze moesten dringend op. Maar deze zomer maak ik ze zeker nog eens, met zelfgekweekte tomaten.


roasted tomato soup


Wat moet daarin?

2 kilo (vlees) tomaten
2 rode uien
4-6 teentjes knoflook
1 el oregano
2 kl tijm of enkele takjes verse tijm
2 kl bruine suiker
1 mespuntje paprikapoeder
1 kl Worcestershire saus
1 groentenbouillonketeltje of 2/3de van een bouillonblokje
peper en zout
olijfolie


Zure room en verse basilicum voor erbij.

Snij de tomaten in zes stukken en leg ze in een grote ovenschaal of braadslede. Pel de uien en snij ze in 6 of 8 stukken. Pel de lookteentjes en druk ze met een mes of lepel een beetje plat. Verdeel ze samen met de uien over de ovenschotel. Kruid de tomaten met de oregano, tijm, een flinke draai van de pepermolen en zout. De suiker mag je er ook overstrooien en besprenkel gul met olijfolie.

Zet de schotel gedurende 50 minuten in een voorverwarmde oven op 190°.

Haal de schotel uit de oven en schep de volledige inhoud in een grote kookpot. Giet er 400 ml water bij en doe er het bouillonketeltje bij, de Worcestershire saus en de paprika. Breng aan de kook. Mix de soep grondig en laat nog eventjes pruttelen. Proef en kruid indien nodig bij met peper en zout.

Dien de soep op met een soeplepel zure room en een blaadje basilicum.

Smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. oh jee, dat ziet er lekker uit.
    En dat servies is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb HONGER!!!!!!!!!!!!
    ( ps : en wanneer komt jouw boek er aan ? )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar zou ik nu nooit eens opkomen. Ziet er heerlijk uit. Mijn lief pelt hier de tomaten, tof he!
    En dat boek... doe-n!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker! En ja hoor, ik rooster vele groenten voor de soep. Tomaten, paprika's, pastinaak,knolselder, squash, courgette.... en uien, zeker uien. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Majane het serviesje komt van Fair Trade Original. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn boek? Ik ben mme zsazsa niet hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ... een boek ... tuurlijk ! Moet je doen !

    BeantwoordenVerwijderen