maandag 9 april 2012

Boeuf Bourguignon, c'est bon bon bon.

Ik moet bekennen, ik heb het paasfeestmaal met de gebruikelijke lammetjes en andere paashazen aan mij laten voorbijgaan. Ben niet zo "Paserig", behalve misschien vandaag dan. Want hier is het onze aloude paardenprocessie en da's altijd wel een evenement. Maar ik ben er nog niet uit. We zien wel.

Soit, ik had dus nog stoofvlees (runderlappen voor de noorderburen) in de diepvriezer zitten én champignons die net over hun hoogtepunt heen waren. 't Is dus boeuf bourguignon geworden, maar zonder het gebruikelijke spek want dat had ik niet in huis. En eigenlijk hebben we het niet gemist. Kom, zet je schrap, we beginnen eraan!


boeuf bourguignon


Wat heb je nodig?

1 kilo rundstoofvlees
1 bakje champignons (250 gr)
1 grote ui of 2 kleinere
3 teentjes look
1 klontje boter en 3 el olijfolie
1 fles rode wijn
1 bouillonketeltje rund (of 200 ml rundsbouillon)
1 takje verse tijm
2-3 blaadjes laurier
1 el bloem
peper en zout


Smelt de boter met de helft van de olijfolie in een pan met dikke bodem (type Creuset is ideaal). Kruid het vlees met peper en zout. Bruin het vlees in de boter en olie. Pruts er niet aan, neem je tijd, en bak het in porties. Pas als het aan één kant bruin is, mag je het vlees draaien en het ook aan de andere kant laten bruinen. Als je er onmiddellijk begint in te prullen komt er teveel vocht vrij en kookt je vlees wat echt niet bevorderlijk is voor de smaak. Hou je dus in. Ik weet het, het vraagt zelfbeheersing.

Maar weet je wat? Borstel ondertussen de champignons schoon en snij ze in twee. Snij ook de ui in grove stukken en druk de look lichtjes plat.

Haal het vlees uit de pan. Doe de rest van de olijfolie in de pan en doe er de ui en look in. Bak tot de ui glazig ziet. Haal de look en de ui uit de pan. Doe er nu de champignons bij en bak tot ze beginnen te bruinen. Haal ze eruit en doe ze bij de look en de ui.

Doe opnieuw het vlees in de pan en overgiet met de hele fles wijn (ja ik weet het, het doet pijn zo'n volledige fles opofferen, maar het moet). Doe er het bouillonketeltje bij en 200 ml water. De tijm en de laurier mogen er ook bij. Kruid met peper en zout. Laat 90 minuutjes op een zacht vuurtje sudderen.

Bestrooi de champignons, look en ui met de bloem. Na 90 minuutjes mag dit bij het vlees. Laat nog eens 30 minuutjes sudderen. De saus zal ondertussen mooi gebonden zijn. Als het vlees zacht is, is de schotel klaar.

Lekker met wat verse frietjes of puree.

Smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. mmmm 't is half 9 's ochtends en ik heb zin in stoofvlees. En weten dat er mij een suf familiefeest-diner staat te wachten deze middag... 't Zal voor morgen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ge begint er zelfs Frans van te spreken. Ziet er wreed goed uit. Het is dat ik gisteren al een halve koe opgegeten heb, anders begon ik er nu aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil je even bedanken, voor de leuke berichtjes, de supermooie foto's en niet te vergeten de lekkere 'gerechjes'. Dit weekend was naast paas-, 'we-proberen-eens-enkele recepten-van-Photo-copy-ann'weekend. En zijn ze lekker, en zijn ze gelukt? Jep jep! Diepvries gevuld met geroosterde tomatensoep en Bolognaisesaus. En zondag lekker gesmikkeld van je stoofvlees.

    BeantwoordenVerwijderen