woensdag 2 november 2011

Falafels van pompoen met koriander en komkommerdip

Vandaag laten we de beestjes in leven en attaqueren we een onschuldige pompoen. Je mag zelfs kiezen dewelke. Butternut of gewoon, 't maakt niet uit, 't is even lekker en pittig. De komkommerdip past er echt perfect bij en is dus absoluut een aanrader. Het recept komt opnieuw uit de Vegalicious van Alice Hart. Kom, genoeg geleuterd, we gaan de pompoen bij de horens vatten.


veggie pumpkin falafel 2-luik


Wat heb je nodig?

500 g pompoen, ontpit, geschild en in stukken gesneden
2 el olijfolie
300 g kikkererwten uit blik
2 teentjes look, grofgehakt
1/2 kl bicarbonaat
1/2 bosje fijngehakte peterselie
1 bosje koriander fijngehakt
1 kl korianderpoeder
1 kl komijnpoeder
peper en zout


Voor de dip:

1/2 geschilde, ontpitte en grofgeraspte komkommer
300 dikke yoghurt (griekse is perfect)
1 el citroensap
peper en zout


Warm de oven voor op 200 graden. Leg de stukken pompoen op een ovenplaat en besprenkel met olijfolie. Kruid rijkelijk met peper en zout. Zet in de oven en laat 35 minuutjes bakken tot de pompoen zacht is. Laat afkoelen.

Doe de uitgelekte kikkererwten in een keukenmachine met de knoflook, het bicarbonaat, peterselie, koriander, korianderpoeder en komijn. Hak tot je een grof en korrelig deeg bekomt. Doe in een schaal, kruid opnieuw met peper en zout.

Prak de pompoen met een vork en roer onder de kikkererwten. Zet de mengeling minstens een half uurtje in de koelkast.

Bekleed een ovenplaat met bakpapier. Vorm met je handen de falafels en leg ze op het papier. Besprenkel met nog wat olijfolie en laat 15 tot 20 minuutjes bakken op 200 graden tot ze goudbruin zien.

Nog snel de dip:

Druk met je handen het vocht uit de geraspte komkommer en doe de komkommer bij de yoghurt. Breng op smaak met het sap en peper en zout. Roer goed en laat eventjes rusten in de koelkast.


Dien de falafels op met rijst of pitabroojes en sla. Heel errug lekker!

13 opmerkingen:

  1. Ahah, hier is ie! Zeg Ann, die bicarbonaat, is dat echt nodig? En wat doet dat precies wel of niet met het eten?

    (Ik voel precies een serieuze weerstand als ik dat woord nog maar tegenkom in een recept... Verlos mij!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou het iets luchtiger moeten maken... maar ik zou het zeker zonder ook eens durven proberen. Je moet ze uiteindelijk ook niet frituren hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, dat klinkt heel lekker, ik ben al enorm fan van de 'gewone' falaffel, en ik hou van pompoen...
    Een nieuwe verslaving denk ik!
    Ik had gedacht dat er nog wel één of ander bindmiddel in zou zitten, maar het is gewoon nog eenvoudiger dan ik dacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeh, dat klinkt lekker. Die gaat op het 'pompoenenlijstje'. Nou nog tijd vinden om het recept te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, weeral eentje om eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het eerste wat ik probeer als ik van mijn buikgriep verlost ben..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn favoriete falafels at ik tot nu toe in de Reguliersbreestraat in Amsterdam, maar nu met jouw recept ga het ik zelf maken!
    Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ga mij dat boek ook moeten aanschaffen..
    pompoen uit moestuin... komkommer uit moestuin... ja, dat komt zeker op tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb deze falafelletjes dit weekend gemaakt (met pompoen uit de diepvries bij gebrek aan verse) en ze waren hééérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Binnenkort op de menu!
    De falafels kan je ook koud eten lijkt me?

    BeantwoordenVerwijderen