woensdag 16 november 2011

Superzalig slaatje met zalm en avocado

Een smaakbommetje, anders kan ik het niet omschrijven. En een gezond dan nog wel. Je zou al bijna denken dat je op de verkeerde blog terechtgekomen bent. Maar neen, 't is P-C die het zot in haar kop gekregen heeft en alleen nog verantwoorde slaatjes gaat serveren. Of toch bijna. Af en toe eens stout zijn doet geen zeer hé. Allez, normaal gezien toch niet. Maar ik ben aan het uitweiden.

't Is dus een slaatje met rauwe zalm, avocado, kerstomaatjes en nog een paar andere lekkere dingen. Ik had er rijst bij geserveerd maar da's eigenlijk helemaal niet nodig.



salmon avocado  salad

Wat heb je allemaal nodig (voor 2 pers)?

250 g verse zalm (maar dan echt supervers)
2 avocado's
5 lente-uitjes
1 bosje koriander
10 kerstomaatjes
1 el sesamzaadjes
1 limoen

Marinade:

1 el olijfolie
1 el rijstazijn
1 el sojasaus
1 kl wasabi (bij de oosterse producten)

Pel en ontpit de avocado's en snij in plakjes. Besprenkel met het sap van de limoen. Hak de uitjes fijn, alsook de koriander. Snij de kerstomaatjes in twee.

Doe de sesamzaadjes in een droge koekepan en zet op het vuur, van zodra ze beginnen te verkleuren mag je ze van het vuur halen.

Doe alle ingrediënten voor de marinade in een bowl en roer goed tot de wasabi volledig is opgelost. Snij de zalm in beetklare plakjes en doe bij de marinade. Meng goed. Laat een minuutje staan.

Doe alle ingrediënten op de borden, leg er de zalm op, besprenkel met de sesamzaadjes en wat koriander.

En vergeet vooral niet te genieten. Vooral dat niet.

5 opmerkingen:

  1. laat je de zalm wat trekken of is't d'erin en d'eruit ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit, meteen ook goed voor de Omega-voorraad;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb een heerlijk gerechtje op de bbq gemaakt, geïnspireerd op dit receptje. Ik durfde me niet te wagen aan rauwe zalm (omdat ik niet wist of mijn filet vers genoeg was), dus heb ik mijn zalm, gemarineerd in olijfolie-balsamico-sambal-donkere soyasaus (ik heb ook een beetje getricht met de ingrediënten van de marinade..., gebruikt wat ik in huis had...), kort aangeschroeid op de bbq. Smulleuhn!!! Vis klaarmaken is dan toch niet zo saai als ik dacht ;) Merci voor de inspiratie :)

    BeantwoordenVerwijderen