donderdag 2 augustus 2012

Dag 28: risotto met veel gevoel voor drama.

Opvallend is wel het minste wat je van deze risotto kan zeggen. Maar hij is ook hemels (of is het duivels?) lekker, en dat vonden mijn gasten ook. Gasten die speciaal voor mijn passage op tv langsgekomen waren. Ahum. En dan bleek dat mijn reportage niet werd uitgezonden. Fin, volgende week spreken we weer af. :) Alle excuus is goed om samen eens iets te eten.

Maar terug naar de risotto, zoals je kan vermoeden is hij gemaakt met rode biet. Echt een aanrader! Je vindt verse rode biet in de biowinkel.

beetroot risotto


Wat heb je nodig voor 4 personen?

600 g rode bieten
olijfolie
1 ajuin
2 teentjes look
300 g risotto rijst (ik gebruik carnaroli)
20 cl Noilly Prat (of witte wijn)
1 l verse groentenbouillon* tegen kookpunt
75 g geraspte parmezaan
enkele takjes dille
1 potje zure room (ik heb 10% vet genomen - bioplanet)
peper en zout

Verwarm de oven voor op 160°.

Schil de rode bietjes en snij in 6 à 8 stukken. Doe ze in een ovenschotel en besprenkel met wat olijfolie. Kruid met peper en zout. Zet 1 uur in de oven tot ze gaar zijn. Snij de helft van de bietjes in blokjes en de andere helft pureer je met de mixer.

Snij de ajuin en de look fijn. Doe 2 el olijfolie in een pan met dikke bodem en fruit hierin de ajuin en look tot hij glazig ziet. Doe er de rijst bij en laat 3 minuutjes al roerend (met een houten lepel) meebakken. Blus met de Noilly Prat en roer constant (traagjes). Van zodra deze bijna ingekookt is mag je er een pollepel bouillon bijdoen. Roer en van zodra de bouillon ingekookt is mag je er opnieuw bouillon bijdoen. Doe er nu de gemixte rode biet bij en giet opnieuw een pollepel bouillon erbij. Blijf dit herhalen (met de bouillon dus) tot de rijst zo goed als gaar is. De rijst moet nog een beetje beet hebben en het mag ook niet lopend maar romig zijn.

Doe er nu de stukjes rode biet bij en de geraspte parmezaan. Roer alles goed onder. Zet een deksel op de pot en laat 2 minuutjes staan. Proef en kruid eventueel nog bij. Schep op de borden, doe er wat plukjes dille over en een lepeltje zure room.

Echt overheerlijk. De dille past er supergoed bij.

Smakelijk!


Ann


Wil je zelf groentenbouillon maken?

Doe 2 hele ajuinen (wel gepeld natuurlijk), 3 teentjes gepelde look, 3 hele wortelen, 2 wit van prei en enkele selderstengels in een kookpot. Doe er ook 1 tl zwarte peperkorrels bij, 2 laurierblaadjes, best wel wat zout, 4 takjes verse tijm en enkele stengels peterselie. Doe er 2,5 liter water bij en breng aan de kook. Laat minstens 1 uur rustig trekken. Proef en kruid indien nodig bij. Schep er de groenten uit en je hebt je bouillon!

Receptje komt zoals zo vaak van BBC Good Food.

11 opmerkingen:

  1. Gij kookt toch niet met 2 foto's in uwen soutien hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is geen plaats voor. :-)))) Hoe dwaas zeg. Bellen ze mij maandag om mij te melden dat het de eerste augustus wordt uitgezonden, en dan zenden ze het niet uit.

      Verwijderen
    2. no worry, ik zit volgende week ook wel op toppeke van mijn stoel voor den tv om je aan't werk te zien. 't Was wel gissen onder welk item ze jou zouden plaatsen.
      ps : 't gaat hier ook goed en er is al 2 kg af !

      Verwijderen
    3. Het item heet Het uur van belang.

      Verwijderen
  2. Ik zat ook vol spanning te wachten..op mijn werk. Gelukkig kijken de gasten elke dag naar 1000 zonnen. (mmm rode biet, heerlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien een domme vraag, maar die bouillon: vries je dat dan in? Of is de smaak minder na ontdooien? En gebruik je die groenten dan nog of gaan die rechtstreeks de vuilbak in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook geen domme vraag, je kan dat makkelijk invriezen. De groentjes geef ik aan de kippetjes. :)

      Verwijderen
  4. En nog een 'stomme vraag': waar vind je dan die goede risotto-rijst? (Carnaroli...) Ik koop altijd die grote pakken van Colruyt, maar ben er toch niet helemaal dol op.
    Tzelfde met goede olijfolie trouwens, geen idee waar ze er echt goede hebben.
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's geen stomme vraag zenne. Goeie olijfolie koop ik meestal bij de wijnhandelaar want meestal zijn wijnboeren ook olijfboeren. En die hoeft zeker niet duurder te zijn dan in de supermarkt. Mijn risottorijst koop ik in de delhaize.

      Verwijderen
  5. hmm, ziet er netjes uit!!! misschien nog een klein stukje gerookte paling erbij 'on top' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor de derde keer gemaakt dit weekend, en kieskeurige Fien-ik-ben-drie-en-ik-weiger-alle-groenten heeft er opnieuw enorm van gesmuld.

    BeantwoordenVerwijderen