maandag 6 augustus 2012

Taal is zeg maar echt mijn ding.

Zelden. Zelden zo hard maar dan ook echt hard gelachen met een boek. Ongelooflijk.
Dit staat er op de achterflap:

Waarom mensen die zeggen 'als ik heel even eerlijk ben' eng zijn. Waarom 'focking' niet hetzelfde is als 'fucking' en 'sex' niet hetzelfde als 'seks'. Waarom 'oké' het nieuwe 'ja' is en 'ieuw' het nieuwe 'urlg'. Dit boek gaat over taal. Niet over hoe ze met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen.


taal is zeg maar echt mijn ding


Dit boekje, geschreven door Paulien Cornelisse, gaat over de taal zoals deze nu gebruikt wordt. Wat we willen zeggen, maar wat we eigenlijk niet zeggen. Dat we met 'grappig dat je dit zegt' helemaal niet zeggen dat we iets grappig vinden maar eerder 'toevallig'. Ze toont ons hoe snel bepaalde vreemde uitdrukkingen bon ton worden en vaak even snel weer verdwijnen.

Taal is zeg maar echt mijn ding gaat onder andere over 'aanhalingstekens' te pas en te onpas worden gebruikt. Genre: Elke dag 'vers' brood. Het gaat over woorden die plots een nieuwe betekenis krijgen. Over rare babynamen die zomaar in "zwang" komen.

Ze schrijft het op zo'n ontwapenende, alerte en grappige manier dat je er maar geen genoeg van kan krijgen. Ik heb nog nooit zo hard gelachen met een boek. En doordat het allemaal korte stukjes zijn kun je ze makkelijk tussendoor lezen. Al dan niet in chronologische volgorde.

Een aanrader voor iedereen die van taal houdt, en voor iedereen die op zoek is naar een grappig boek.


Tot morgen!

Ann

19 opmerkingen:

  1. OK, zet ik dan nu meteen op mijn lijstje om te lezen tijdens verlof... mercie voor den tip...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit kan ik alleen beamen. Heb het boek zelf ook gelezen en lag vaak helemaal dubbel om de toch eigenlijk wel heel erg logische dingen die de schrijfster vertelde. En dan nog iets... Er is een opvolger van dit boek dat al even hilarisch is: 'En dan nog iets'. (zo heet het boek dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tante Jannie is me voor met je te wijzen op het vervolgboekje. Ook inderdaad hilarisch. Ik vond vooral die babynamen om te gillen...
    groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het inmiddels twee keer gelezen, en ben net begonnen in het volgende boekje, genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb hem ook al achter de kiezen en ik kan je alleen maar 100 procent gelijk geven : het is een hilarisch boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci voor de tip! Zet ik op mijn verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het op een zaterdag van voor tot achter uitgelezen, kon niet meer stoppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad een heel leuk boek. Ik heb hem een jaar of wat geleden tijdens de vakantie gelezen en heb ook zitten schateren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk boek, evenals de opvolger. Genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat wil ik dan ook wel eens lezen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk, dank je! Ga ik ook eens opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb nog een fnac bon liggen, nu weet ik tenminste aan wat ik hem ga besteden, merci voor den tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tip aan zsazsazsu. Geloof niet alle sluikreclame. Cornelisse is focking saai. Echt waar. 100 % gebaseerd op Nederland. Uitdrukking wordt even aangehaald in een paar regels, en hop naar de volgende. Het slaat op niks. Cornelisse wil zogezegd irritante uitdrukkingen aan de kaak stellen, maar het boekje is zelf enkel irritant. Mijn sanseveria is grappiger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL sluikreclame. Ik lig hier plat van 't lachen. Alsof ik daarvoor betaald word. LOL

      Verwijderen
    2. Sluikreclame was ook LOL. Ik ben echter maar 3 "hoofdstukken" ver geraaktin Cornelisse. Het kon me niet boeien."Toen God een konijn was" van Sarah Winman vind ik dan wel om te lachen. Ben ik halverwege geraakt. Voila, ook sluikreclame.

      Verwijderen
    3. Daar ga ik eens naar op zoek. :) In het begin is (Taal is ..) het behoorlijk hollands, maar naar het midden toe schiet ze echt in de roos. Zeker met de bizarre babynamen en de 'tussenhaakjes'.

      Verwijderen
  14. Gisteren zat er op de trein (de hele rit van Wenen naar huis) een man héél smakelijk te lachen bij dit boekje. Meer kan ik er niet over zeggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Katrien Van Mulders11 augustus 2012 om 00:13

    Ik ben er ook al even in bezig en het is zoals je zegt, zeer geschikt voor mensen die van taal houden en een grappig boek willen lezen. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen