donderdag 16 augustus 2012

Dag 39: Sappige yoghurtcake met blauwe bes.

Deze cake is poepsimpel om te maken en aangezien hij relatief weinig vet bevat is hij ook niet zo calorierijk als de gewone variant. Ik heb wel een foutje gemaakt bij de bereiding. Ik heb teveel blauwe bessen gebruikt zodat het deeg niet meer kon garen. Daarom heb ik het aantal flink verminderd in het recept. Maar gaar of niet, hij was heerlijk. Je kan de bessen ook vervangen door bijvoorbeeld frambozen.


blueberry cake


Wat heb je nodig?

3 grote of 4 kleine eieren
250 ml gewone witte yoghurt zonder smaakjes
1 tl vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker
120 ml olie (typo koolzaad)
200 g zelfrijzende bloem
200 g rietsuiker
1/2 tl zout
rasp van 2 biocitroenen
1 1/2 kop blauwe bessen
1 el gewone bloem

Verwarm de oven voor op 175°.

Breek de eitjes in een grote kom en klop ze wat los. Doe er de yoghurt, vanille, rasp, zout en suiker bij en roer goed. Nu mag ook de olie erbij en roer opnieuw zodat het goed is opgenomen.

Zeef de zelfrijzende bloem over het deeg en meng (niet teveel, er mogen nog klonters zijn - dat is zelfs goed!). Bestrooi de bessen met de eetlepel bloem en zorg dat de bessen goed bedekt zijn met de bloem. Dit zorgt ervoor dat niet alle bessen naar de bodem van de cake zouden zakken.

Roer de bessen onder het deeg en stort dan in een ingeboterde en bebloemde cakevorm en zet 50 minuten in de oven. Check met een satéprikker of de cake gaar is. Als hij er droog uitkomt, mag de cake uit de oven. Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en stort dan pas uit op een rooster.

Smakelijk!


Ann

12 opmerkingen:

  1. Merci, ik heb net een voorraad blauwe bessen staan - dus dit komt weeral goe van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met een massa frambozenstruiken in de tuin, denk ik dus: pin, en print!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit. Ik heb blauwe bessen in de diepvries. Zouden die eerst moeten uitlekken of is dat niet nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie vraag... ik zou het toch laten ontdooien en uitlekken. Want anders ga je een cakesoepje hebben, vrees ik.

      Verwijderen
    2. Hallo,
      Ik gebruik altijd mijn bosbessen rechtstreeks uit de diepvries zonder ontdooien met prima resultaat.

      Verwijderen
  4. Ik heb hem gemaakt met kwark in plaats van yoghurt, en bramen uit eigen tuin, en hij is heerlijk!!! Zou hem alleen volgende keer op 160 graden doen, en dan wat langer, want hij was bij mij na 50 minuten wel bruin, maar zeker nog niet gaar! Maar dat ligt misschien aan mijn oven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan! Wat je ook kan doen is (als hij te bruin wordt) hem afdekken met wat aluminiumfolie.

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. hihi, dat heeft nog lang geduurd.;-) Neen 't is niet zonder suiker, maar wel met een pak minder vet! :)

      Verwijderen
    2. Ik ben een oplettende leerlinge he ;-)

      Verwijderen
  6. Je foto's roepen écht mijn goesting in zoet op, knap!

    BeantwoordenVerwijderen