vrijdag 17 augustus 2012

Dag 40: Powerslaatje met jonge aardappelen.

Ik had ongelooflijk veel zin in boontjes. Jammer genoeg kweek ik ze niet zelf (en mijn ma haar oogst is niet al te denderend wegens het natte weer). Dus ik naar de supermarkt. Er waren verschillende soorten prinsesseboontjes... maar toen ik op het label keek, zag ik: Kenia, Zimbabwe... Really? Moet dat nu echt van zo ver komen? Niet dat ik die mensen hun inkomen niet gun, verre van, maar qua ecologische voetafdruk kan dat wel tellen.

Trouwens de groene asperges (waar ik ook zin in had) kwamen van Peru. Die groenten hebben al meer gereisd dan ik. Fin, 't zijn dus snijbonen uit België geworden en broccoli uit Nederland.

Natuurlijk ben ik niet echt consequent want ik heb ook avocado en citroen gebruikt en geen idee vanwaar die komen. :)


vegan powersalad


Wat heb je nodig voor 4 personen?

600 g jonge aardappelen (grondig afgespoeld)
1 broccoli in roosjes gesneden
500 g boontjes (snijbonen, sperzie...)
1 avococado
2 el verse dille (fijngehakt)
sap + rasp van 1 bio-citroen
1 à 2 el olijfolie
peper van de molen en fleur de sel


Kook de aardappelen in gezouten water tot ze gaar zijn. Doe hetzelfde met de boontjes en de broccoli (stomen mag ook). Giet af en spoel grondig met koud water. Laat goed uitlekken.

Snij de aardappelen in grove plakken en doe samen met de boontjes en de broccoli in een kom. Schil en ontpit de avocado en snij in plakjes, dit mag ook bij de salade. Doe er de citroenrasp bij en het citroensap. Overgiet met een straaltje olijfolie en kruid met peper en fleur de sel.

Smakelijk!


Ann


Dit weekend volgt er een round-up van mijn 40 dagen zonder suiker en/of vet. Tot dan!

8 opmerkingen:

  1. Oh, lekker!! Ik denk dat ik deze salade eens ga maken bij de BBQ vanavond! Goede tip, thanx!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er lekker uit. Gelukkig heb ik een bompa van 89 jaar met een gigantische oogst belgische boontjes in alle smaken en geuren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal wel een soort cultuurbarbaar zijn maar ik vind diepvriesboontjes een waardig alternatief voor vers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een waardig alternatief. Maar omdat het nu het seizoen is, dacht ik nogal naïef dat ze nu uit den Belgiek of omstreken gingen komen. Helaas pindakaas.

      Verwijderen
  4. Ale zeg, weinig boontjes... bij ons ook weer goede oogst. Maar het is inderdaad soms schrikken van de afkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt helemaal gelijk. Tis te gek voor woorden dat we hier - terwijl de bonen volop aan de planten hangen - deze groente uit verwegistan gaan halen. Aldaar geplukt door zwaar onderbetaalde arbeiders en liefst per vliegtuig ingevoerd. Hoezo luchtvervuiling? Hoezo global warming?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En die aan die Peru asperges hangt nog meer vuiligheid dan enkel het transport. Deze madam heeft daar een docu over gemaakt: http://laurazuallaert.com/?page_id=14
    Hier wel verse boontjes op de wekelijkse boerenmarkt. Als je op zaterdag eens richting Maldegem rijdt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen