woensdag 22 augustus 2012

Ondanks de panne toch een round-up

Ja, ik weet het, 't is sterker dan mezelf. Ik wou toch even de resultaten laten weten van mijn nieuwe 'levensstijl' tot nu toe. En ik moet zeggen, ik heb alleen maar positief nieuws te melden.


still life asparagus


Ik ben op 28 juni begonnen met mijn nieuwe manier van eten en ik ben ondertussen al heel veel afgevallen. Eigenlijk iets te veel is op zo'n korte tijd, maar kom we klagen niet.

Ik ben nooit een grote eter geweest, integendeel. Ik at vaak veel te weinig, en in combinatie met veel stress, medicatie voor de rug én zo goed als geen beweging was dat nefast voor mijn lichaam.

Wat is er allemaal veranderd?

1. Ik eet méér dan vroeger, minstens 5 keer per dag.
2. 's Ochtends is dat havermoutpap met rijstmelk in combinatie met gedroogd of vers fruit + 1 kleine eetlepel lijnzaad* (gekneusd).
3. Rond 11u eet ik opnieuw een stuk fruit of wat rauwe groenten of een handje noten.
4. 's Middags eet ik brood (van dat héél zwaar brood, moet wegen als een baksteen) met kaas, veggie beleg of mager vlees (zonder glucose of smaakstoffen).
5. In de namiddag opnieuw een tussendoortje met groenten, fruit of yoghurt van geitenmelk.
6. 's Avonds vaak slaatjes, of gestoomde groenten met kikkererwten, linzen, of ander vegetarische alternatieven. Af en toe eens kip of rood vlees (maar da's echt héél zeldzaam).
7. 's Avonds eet ik géén koolhydraten (geen pasta, aardappelen, rijst e.d.). Als ik zin heb in pasta of rijst, dan maak ik dat 's middags klaar.
8. Rond 21 u nog een chocolaatje van 70% cacao, maar ik verteer dat steeds slechter.
9. Ik eet geen dierlijke vetten meer, enkel olijfolie maar wel elke dag (1 eetlepel/dag).
10. Geen alcohol, geen 'light' dranken, geen koffie, geen thee met theïne.
11. Ik drink minstens 2 liter water, spa bruis of kruidenthee's. En vaak ook groene thee.
12. Ik ben nu pas begonnen met een vitaminekuur (in samenspraak met arts) en ga dit om de 4 maand doen.
13. Ik beloon mezelf elk weekend (stukje taart bij bezoek, een ijsje, of iets alcoholisch). Het probleem is wel dat alles véél te zoet aan het worden is. Allez, da's eerder positief.
14. Heb totaal geen zin in snoep of zoetigheden.
15. Ik ga 3x per week naar de fitness (2u/keer) waar ik een combinatie doe van rugversterkende oefeningen, cardio, en spieropbouw.
16. Ik neem Q10 (voedingssupplement). Dat zorgt ervoor dat je geen spiermassa verliest, enkel vet.


Waar heeft dat allemaal toe geleid?

1. Ik ben 10 kilo vermagerd en 8 cm in buikomtrek.
2. Ik neem nu al 6-7 dagen geen rugmedicatie meer en nog geen noemenswaardige pijn.
3. Ik kan mij veel beter concentreren.
4. Ik voel me echt goed. Heel alert ook. Ik slaap ook veel beter.


Tips.

Blijf kalm. Altijd. Als je een weekje of twee niet afvalt, sla niet in paniek en ga niet strenger diëten. Zo breng je alleen maar schade toe aan je lichaam.

Het heeft bij mij heel lang geduurd vooraleer je het zag dat ik afgevallen ben (pas sinds dit weekend).

Dit weekend ben ik 2 kilo bijgekomen en 6 cm omtrek verloren. Ondertussen ben ik die 2 kilo al weer kwijt. Doordat ik zoveel omtrek verloren was, wist ik dat er niets aan de hand was. Het kan hormonaal zijn, vocht, spiermassa. Dus nooit in paniek slaan.

Eet nooit maar dan ook NOOIT minder dan 1200 kcal per dag.

Eet elke dag vet (olijfolie bijvoorbeeld).

Vermijd 'light' producten.

Laat je bloed onderzoeken op tekorten en pas eventueel je menu aan.

Maak een exell sheet aan waarin je jouw dagmenu invult en evt. ook de calorieën. Zet daarbij ook hoe je je voelt, wat je gedaan hebt aan beweging e.d., ook je week gewicht...

Dat werkt heel stimulerend en is ook interessant om patronen te ontdekken.

Als je net als ik rugpatiënt bent (wat haat ik dat woord), ga dan op zoek naar een fitness waar de begeleiding kiné gestudeerd heeft. Ik heb 12-15 fitnesscentra bezocht vooraleer ik er één geschikte vond. Maar ik ga er wel héél graag. Da's ook belangrijk. Je moet er je goed voelen.

Enne... als ik het kan dan kunnen jullie dat zeker!

Veel succes!

*Lijnzaad beschermt de darmen, voorkomt een opgeblazen gevoel, is goed voor het haar en de huid, de gewrichten, het prostaat, goed bij de overgang, het hart...

34 opmerkingen:

  1. Wauw, respect! Het klinkt ingewikkeld en tijdrovend maar tegelijk ook inspirerend en uiteindelijk verkwikkend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's helemaal niet ingewikkeld hoor. Het is gewoon de opstart die wat tijd kost, maar na een weekje doe je alles automatisch. :)

      Verwijderen
  2. Ik leef al een stuk of 7 jaren met die levensstijl, niet voor gewicht te verliezen, maar voor mijn gezondheid, ik moet daarboven ook de gluten en lactose vermijden. Zowiezo is geitenmelk-en kaas veel beter verteerbaar. Ik ben me op al die jaren daarin echt gaan verdiepen, heel wat boeken over gelezen en iedereen zou eigenlijk zo moeten leven, heel veel ziektes, kwaaltjes en energieproblemen zouden de wereld uit zijn! Het is inderdaad kwestie van gewoonte en je smaak veranderd daardoor. Perfecte opsomming, goed bezig! Veel succes nog, zal ook niet zo evident zijn met een foodblog!? Het zijn trouwens altijd heel mooie gestylde foto's! Grtjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is nog verbetering vatbaar bij mij voor punten
    1. tussendoortjes niet vergeten
    2. ik lap daar nog noten bij ... iets te veel mss :-)
    8. geen zin in en als ik dan eens uit de bocht ga met chocolade = migraine
    9. 't is meer dan een koffielepeltje bij mij
    10. een lekker espressootje per dag sta ik mezelf toe
    11. anderhalve liter maak ik soldaat maar moet mezelf wel forceren hiervoor
    12. vitamines neem ik niet met regelmaat
    13. alleen op zaterdagavond 2 gl wijn
    14. 100 % mee eens
    15. fietsen, stappen, maar geen fitness toestanden voor mij, alhoewel hier een zolder vol staat met de nodige apparatuur (uit een vorig (slanker) leven
    16. mijn eens verdiepen in de 'schussler celzouten' als alternatief

    resultaat in 4 weken -4 kg - dus ik ben heel tevreden en voel me
    ook stukken beter.

    dankuwelann voor de tips, coaching en motivatie !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet idd een beweging zoeken die je graag doet. Ik ga nu eenmaal graag naar de fitness. Toch zeker waar ik ga. Anders hou je het gewoon niet vol.

      Verwijderen
  4. Well done, Ann.
    Maar google eens Intermittent Fasting en je zal zien dat het soms wél kan onder de 1200 calorien per dag. Om de kansen te vergroten op een GEZOND én lang leven. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. da's juist het probleem, op google vind je ALLES. Maar 't is daarom nog niet de juiste info. Ik beweer niet dat alles wat ik zeg wetenschappelijk onderbouwd is, maar toch. Ik informeer mij altijd heel grondig. En 1200 kcal is de standaard die algemeen wordt aangenomen.

      Verwijderen
    2. Ik heb me uiteraard OOK grondig geinformeerd. Maar het was het programma Horizon (op BBC) met dr Michael Mosley 'Eat, Fast and live long' dat me heeft aangespoord om me er meer in te verdiepen.
      Onze arts had het programma ook gezien en zich er meer in verdiept. In onze omstandigheden staat ze 100% achter ons experiment.

      Verwijderen
    3. Als het onder toezicht gebeurd, dat is wat anders. Het zou wel niets voor mij zijn. :)

      Verwijderen
    4. Ah ja ! Het was alleen maar omdat ge schreef 'eet nooit, maar dan ook NOOIT minder dan 1200 calorien per dag' dat mijn focus daarop gericht was. ;)
      Bij het vasten mag ik nog steeds 500 calorien eten en OH 600. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ge die 500 calorien aan koekskes kunt opsnoepen hé. Neen, het moeten volwaardige voedingsstoffen zijn.
      Verder ben ik het met je tips helemaal eens hoor. Hier zul je ook nooit of te nooit light producten in huis zien. Verse producten waar niet mee gefoefeld werd in de fabrieken is the way forward.
      Ik had me, sinds ik mijn alcohol verbruik op nul gezet heb na de kerst, veranderd in een varken dat alleen maar suikers en koolhydraten at, met alle gevolgen vandien.

      Binnen een week of 4 laten we het bloed nog eens testen.

      En wacht maar, tot de uitzending van Horizon op de Vlaams tv wordt uitgezonden (binnen 2 jaar ofzo) ;)

      xxx...x

      Verwijderen
    5. Met die NOOIT bedoelde ik op eigen initiatief, zonder enige vorm van begeleiding of opvolging. Want je weet hoe mensen zijn, soms gaan ze véél te ver en denken ze dat ze met een appel en een yoghurt per dag gezond bezig zijn. )

      Verwijderen
  5. Proficiat ! Ik ga je voorbeeld volgen want kan ook wel wat meer energie gebruiken ! Veel succes nog,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ann, al even volg ik jouw blog, maar volgens mij heb ik nog niet eerder een reactie achter gelaten. Ik geniet van je prachtige foto's met daarbij de heerlijkste recepten. En je nieuwe manier van eten vind ik ook erg leuk en inspirerend om te volgen! Zelf ben ik ook al jaren bezig met gezond eten, maar wil ook genieten en mezelf af en toe iets (verantwoords) lekkers gunnen. Ik koop nauwelijks meer koekjes, snoep en chips in de winkel...en ieder weekend verwen ik mezelf en mijn gezin met mijn zelfgebakken koekjes of taart en ik kan je verzekeren, daar geniet ik echt veel meer van als ik mezelf niet de hele week heb volgepropt met allerlei "supermarkt fastfood"!
    Ik blijf je inspirerende blog volgen en wens je veel succes met je nieuwe manier van eten / leven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was al van dit weekend aan het uitkijken naar je post. Schitterend!
    Ik vermijd ook al een tijdje melkproducten, omdat mijn maag daar sinds enkele jaren meer en meer NEE tegen schreeuwt.
    Zoals Ilse schreef, hoe doe je dat met je foodblog? Of kan je daar echt van een afstand naar kijken, al dat eten. Zet je dan een soort van andere bril op? (zonnebril - duikbril - ne me touche pas bril?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie denken toch niet dat ik al die gebakjes die ik hier postte opat? :) ik proefde daar eens van om te weten of de smaken goed waren, maar daar bleef het bij. De rest ging naar familie, vrienden, collega's. :) De 'bakafdeling' op deze blog is hier zo groot voor een hele andere reden: ik heb dan gewoon meer tijd om foto's te nemen en te experimenteren met doekjes, ondergrondjes, attributen... :)
      Ik heb onlangs een shoot gedaan voor zesta - sorry vtmkoken- en ik had daar totaal geen last mee. Het waren allemaal ijsjes en had daar totaal geen zin in. Alleen de margarita ijsjes hebben we soldaat gemaakt. :)

      Verwijderen
    2. Nu stel je me teleur, ik dacht dat het elke dag feest was bij jullie, met een lange tafel en twintig man in den hof ;-) Ik ben erg fan van je bakdepartement, dus vooral blijven doen! En wat je schrijft van te zoet herken ik wel, als je er weinig van eet proef je past hoe erg erover dat kan zijn.

      Verwijderen
  8. Knap hoor! heel goed! een voorbeeld voor velen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooh, ik bewonder je. Je bent echt goed bezig. Ik probeer sinds deze week weer op mijn eten te letten. En ik ga hier regelmatig komen piepen om ideetjes op te doen, en om steun te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat knap zeg! Ik weet hoe moeilijk het is!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd, da's een heel mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je verslagjes hier sporen wel aan om er ook voor te gaan. Nog even wat moed verzamelen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai een dikke proficiat! Klinkt allemaal super gezond en lekker. Doe zo voort hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw ! Echt wauw ! Het feit dat dat bij jou zo goed werkt en we dit ook kunnen volgen, werkt zo inspirerend ! Ook toegegeven, zo'n grote stap zetten, als jij gedaan hebt ... zo ver ben ik mentaal nog niet, maar het komt, beetje bij beetje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, proficiat! Hier hoef je echt niet bescheiden over te doen! In ieder geval heel erg bedankt voor je verhaal en je tips, daar heb ik zeker wat aan. Vraagje: waar koop jij jouw lijnzaad? Kan je dat gewoon in pakweg de Delhaize kopen? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hebben bruin lijnzaad in den Delhaize, maar 't komt uit China en dat vertrouw ik niet zo goed. Ik koop het mijne in de bioplanet. Ze hebben het wel in de Colruyt.

      Verwijderen
  16. Helemaal top!!
    Ik volgde de zandloper maar liet nu door een arts uitmeten welke voeding al dan niet goed voor me is.
    Blijkt dat soja en rauwe groenten niet goed zijn voor mij.
    Ik moet af van mijn colalight-verslaving, zou zo belastend zijn voor de lever.
    Cola is gif zei hij en zal maken dat je niet afvalt, ik moet warme gestoomde groenten eten.
    Soms is het niet makkelijk te weten wat OK is, ben blij dat jij je weg gevonden hebt en je verhaal is heel inspirerend voor mij. Nu nog de moed vinden om terug te gaan sporten...
    dank voor je tips! Misschien moet je ook een boek schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hey hey
    driewerf hoera
    super doe zo verder
    liefs isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Chapeau hoor, echt waar!

    Mijn valkuil zijn koekjes (al heb ik er nu geen in huis :-) , 's morgens niet eten en 's avonds veel te veel eten (warm). Beweging heb ik al helemaal niet en ik vind ook niet de juiste "sport" .. Ik ben over het algemeen niet "te dik" maar heb wel een dikke buik en die gaat er heel MOEILIJK af.

    Ik kom hier in elk geval af en toe eens piepen voor inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij zijn ook geleidelijk aan het overschakelen. Maar nu even de focus op onze verhuis, en daarna wil ik er helemaal voor gaan. Niet omdat ik te dik ben (het zou vooral wat steviger mogen), maar omdat ik (en mijn gezin) gewoon gezonder wil leven.

    Nu ik weet hoe ongezond sommige dingen zijn, en het ook snap (voedselzandloper), vind ik het niet zo moeilijk om het te laten. Ik voel me zelfs schuldig als ik ongezonde dingen eet.

    Het begint in de winkel, ik koop gewoon geen chips, koeken, snoepen en dergelijke meer. Wel veel gedroogd fruit, noten en donkere chocolade.

    Ik ben goed op weg, maar vind het niet zo makkelijk om manlief mee te krijgen... "ik mis daar wel een aardappeltje of pasta bij hoor, dat vult zo toch niet..." Er is nog werk aan de winkel :)

    Je recepten worden hier meerdere malen per week gebruikt. Je brengt me op ideeën. Bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een beetje laat, ik lig hopeloos achter met mijn ongelezen blogs. Hoe dan ook, ik wou nog reageren: goed bezig. Voilà. ;-)
    Ik eet zelf al een tijdje in grote lijnen volgens jouw patroon en schaaf af en toe nog wat bij, maar eigenlijk ben ik me, sinds ik 3,5 jaar geleden vegetariër geworden ben, meer en meer gaan bezighouden met wat ik eet. En ik voel me nu beter in mijn vel dan 10 jaar geleden. Een van de betere beslissingen in mijn leven dus.

    Nog veel succes verder! Allez, niet dat je aanmoediging nodig hebt, me dunkt, maar goed, ik moest toch 'afsluiten' he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen