zondag 5 augustus 2012

Dag 30: Spaghetti à la Flamande

Neen, dit is géén Bolognaise. Nope, echt niet. Dit is Spaghetti à la Flamande, ook lekker, maar géén Bolognaise. Trouwens hier past geen parmezaan bij maar gemalen gruyère (of emmenthal). En een beetje tabasco. Echt light is het niet, allez 't is te zeggen, ik heb aan mijn slager een mengeling gevraagd van varken en runds met héél weinig vet. Hij maakt altijd zijn gehakt à la minute, zo ben je altijd zeker.

Het is trouwens even lekker zonder vlees (ik heb het trouwens zo gegeten, de rest was voor mijn gasten). Quorn doe ik er nooit bij omdat ik dat veel te zoet vind. Ik maak hier altijd grote porties van, de overschot vries ik dan in. Maak deze saus ruim op voorhand, da's zoveel lekkerder!


spaghetti op z'n flamande


Wat heb je nodig voor 8 à 10 personen?

Olijfolie
2 ajuinen
3-4 teentjes look
2 laurierblaadjes
3 groene selder stengels
3 grote wortelen
1 rode, groene én rode paprika
1 courgette
1 bakje champignons
20 cl witte wijn
4 blikken tomaten in blokjes (waarvan 2 blikken kerstomaatjes*)
70g tomatenpuree
3 el gedroogde oregano
1 el paprika (sterk)
2 el (vegetarische) Worcestershire saus
flink wat zout en zwarte peper
1 kilo varkens/rundgehakt*


Snij de ajuin, look en selder grof. Doe wat olijfolie in een heel grote pan en fruit er de ajuin, look en selder in op middelmatig vuur. Schil de wortelen met een dunschiller en hak de wortelen in stukjes, doe bij de ajuin. Ook de laurier mag er bij. Deksel op de pan en laat rustig sudderen. Haal de pitjes uit de paprika's en hak grof, ook dit mag bij de groenten. Hak ook de courgette grof en doe bij de rest. Deksel op de pan en laat 10 minuutjes heel rustig stoven (af en toe eens roeren met een houten lepel).

Borstel de champignons schoon en snij in plakjes. Doe bij de groenten. Laat opnieuw 4-5 minuutjes heel rustig stoven.

Blus de groentjes met de wijn en laat opnieuw sudderen tot de alcoholgeur verdwenen is. Nu mogen er de blikken tomaat bij en de tomatenpuree. Meng goed. Kruid met flink wat zout, peper, de paprika en oregano. Ook de Worcestershire mag erbij. Laat een 30 minuutjes pruttelen met het deksel erop (af en toe roeren).

Neem een braadpan en doe er wat olijfolie in. Bak hierin het gehakt rul (door gewoon constant met een vork het vlees te prakken). Als het begint bruin te worden mag het volledig bij de saus. Laat 1 uurtje pruttelen.

Kook pasta volgens aanwijzingen op het pak, giet af en verdeel over de borden. Schep hierop de saus en doe er wat gruyère of emmenthal erop.

Zet een flesje tabasco op tafel en het smulfestijn kan beginnen.


Smakelijk!


Ann

*optioneel

2 opmerkingen:

  1. ik las gisteren in een kookboek dat je altijd je tomatenpuree even moet echt bakken om er de zuurte uit te krijgen... ?
    Jij doet het zonder vlees, maar dan ook met volkorenspaghetti ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor sauzen die niet lang moeten opstaan bak ik die altijd, maar hier was het niet nodig. Voor mezelf neem ik altijd volkoren pasta. :)

      Verwijderen