vrijdag 31 augustus 2012

In cava zwemmende perziken.

Heel lekker is dit, en ideaal om die goedkope fles cava soldaat te maken. Gebruik zeker geen cava van goeie kwaliteit, zelfs een witte schuimwijn zal al prima zijn. Het was al heel lang geleden dat ik nog eens een dessertje gegeten had. Allez, toch eentje dat ik zelf gemaakt had. :) Het is trouwens lekker met een bolletje ijs, wat slagroom en een beetje geroosterde amandelen. De boog (of is het de riem) moet niet altijd gespannen staan hé.


cava peaches and lemon balm


Wat heb je nodig?

1 fles cava (75 cl)
100 g suiker
10 blaadjes (de grootste) citroenmelisse + 2 el fijngehakt
1 rijpe perzik per persoon


Giet de cava in een kookpot en doe er de blaadjes citroenmelisse bij. Breng aan de kook en laat tot 1/4de inkoken (zo'n 20-25 minuutjes). Zet zeker geen deksel op de kookpot.

Ontpit ondertussen de perziken en snij ze in schijfjes van 1/2 cm dik.

Als de cava ingekookt is, mag je er de melisse uitvissen. Doe de suiker bij de ingekookte cava. Laat opnieuw koken tot de suiker helemaal is opgelost. Doe er de perziken bij, breng terug aan de kook, laat een minuutje koken en haal van het vuur. Zet het deksel op de pot en laat wat afkoelen.

Verdeel de perziken over de potjes, doe er wat fijngehakte melisse over en klaar is kees!


Smakelijk!


Ann

3 opmerkingen:

  1. Ha ha, ik las per ongeluk 'cavia'. Dat komt door mijn gekleurde blik omdat we nog wennen aan ons nieuwe lieve huisdier. Gelukkig worden hier geen cavia's gegeten. Die perziken lijken me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pas op, met wat rozemarijn en look, een half uurtje op het spit. :-)))

      Verwijderen
  2. Oh dat klinkt zalig. Ga ik een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen