zaterdag 11 augustus 2012

Dag 35: heerlijke prei met gerookte forel

Ik heb eens een Pascalleke gedaan vandaag, 't is te zeggen het recept komt van Pascale Naessens. Ik vind dat haar recepten behoorlijk dicht aanleunen bij wat ik doe, dus 't is dan ook vrij logisch dat ze ook hier eens de revue passeert. 't Is echt een overheerlijk voorgerecht dat bij iedereen in de smaak zal vallen. Zeker weten. Maar waar staat die balsamico nu ook alweer?


oven baked leeks and smoked trout


Wat heb je nodig voor 4?

250 g gerookte rivierpaling (ik heb forel genomen)
4 preistengels
4 takjes verse tijm
4 el olijfolie
4 el balsamico azijn (liefst zonder karamel)
fleur de sel en peper van de molen

Verwarm de oven voor op 180°.

Snij de wortels en het groen van de prei. Snij het wit in staven van 10 cm en snij ze in de lengte in vier zodat je reepjes krijgt, haal ze wat uit elkaar. Schik de reepjes in een ovenschaal.

Overgiet rijkelijk met de olijfolie en de balsamico (dat wordt ook je saus, dus zeker niet verminderen qua hoeveelheid). Verwijder de blaadjes van 3 takjes tijm en doe op de prei. Kruid met peper en zout. Meng alles goed met je handen zodat elk reepje prei met de saus bedekt is. Dek de schotel af met aluminiumfolie en zet 25-30 minuutjes in de oven.

Snij de paling of forel in gelijke stukken van zo'n 6 cm (de forel doe je ook nog eens middendoor). Leg op de rooster van de oven en zet de laatste 5 minuutjes in de oven met de prei.

Verdeel de prei en de vis over de borden en overgiet met de saus. Werk af met nog wat verse tijm en dien op.

Smakelijk!


Ann



8 opmerkingen:

  1. Ik dacht al ... een Marcelleke ken ik, maar een Pascalleke ? Nu idd, had dat ook al in de mot dat ze de geraffineerde koolhydraten zeer stiefmoederlijk behandelt in haar kookboeken.
    Lekker ziet het er allezins wel uit ! Het proberen waard dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh zou dit ook kunnen met zalm? Ik ben niet zo'n fan van forel/paling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het probleem is dat de gerookte zalm tussen de rooster gaat vallen.

      Verwijderen
  3. je kan het proberen. Met gerookte zalm dan hé. Maar ik vrees er een beetje voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er bestaat ook zoiets als 'warm gerookte zalm'. Dit is meestal een hele zalmfilet die (warm) gerookt wordt. Je kan de zalmfilet dan in één stuk kopen, en hiermee zou het recept wel moeten lukken... Ik kan mij wel niet goed meer herinneren waar ik dit vroeger kocht...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha, ik vroeg me al af welke wortels? Ik las: Snijd de wortels... en het groen van de prei. Ik ging al iets maken met wortels en preigroen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hé ! ik heb net vandaag zo'n wijnglazen in de kringloopwinkel gekocht ( er sneuvelde er wel al 1 bij het inpakken in de winkel zelf ;) )

    BeantwoordenVerwijderen