donderdag 30 augustus 2012

Megasuperlekkere zalmburgers met wasabimayonaise

Het klinkt veel moeilijker dan het eigenlijk is, en 't is dan ook een ideale manier om eens goed te scoren aan de eettafel. Ze zijn zelfs ideaal als aperitiefhapje (met dan van die kleine broodjes). Overheerlijk die dingen. Gezonde junkfood, wat willen we nog meer? Kom, ga al maar wat zalm vangen tussen de bruine beren en dan beginnen we eraan!


salmon wasabi burger


Wat heb je nodig voor 4 personen?

4 zalmfilets zonder graten en vel (zo'n 600 g)
5 kafir limoenblaadjes (of zeste van 1 biolimoen)*
1 kl mosterd
1 1/2 tl geraspte gember (optioneel)
2 lente-uitjes fijngehakt
3-4 el broodkruim
peper en zout
olijfolie om te bakken

2-3 el mayonaise
1-2 tl wasabipasta**


Hamburgerbroodjes, sla, komkommer en eventueel tomaat.


Hak de zalm heel fijn met een mes of met een keukenrobot. Verwijder de nerf van de limoenblaadjes en hak ze heel fijn. Doe samen met de rest van de ingrediënten voor de burger (mosterd, gember, lente-uitjes, broodkruim, peper en zout) bij de gehakte zalm.

Meng alles grondig en maak er burgers van (mochten ze nog te vochtig zijn - doe er dan wat extra broodkruim bij). Zet ze een half uurtje in de koelkast om op te stijven.

Roer de wasabi onder de mayonaise, proef en doe er nog wat wasabi bij indien nodig. Zet weg.

Bak de hamburgers in een anti-kleefpan met wat olijfolie. Zo'n 2-3 minuutjes aan elke kant is voldoende, ze mogen zeker niet te droog worden.

Leg de burgers tussen de broodjes, werk af met de wasabi mayonaise, wat komkommer en andere groentjes.

Smakelijk!


Ann

*Limoenblaadjes vind je in Aziatische winkels (in de diepvries of vers). De verse kun je gewoon invriezen.
**Wasabipasta vind je in de supermarkt bij de Aziatische producten (in zo'n tube).

11 opmerkingen:

  1. Hi Ann, dit lijkt me heerlijk! Heb vorige week wasabipasta gekocht. Was opzoek naar de verhouding om wasabimayonaise te maken. Dit heb ik nu gevonden. Én ik ga het zeker eens eten met jouw zalmburger!
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hmmm, dat ga ik hier deze middag tussen lekker vers kebabbrood leggen. En niet van dat kebabbrood van de plaatselijke carrefour, waar ze precies denken dat die broden 1 dag moeten rijpen alvorens ze in de verkoop te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hmmm... ben vanavond alleen thuis... ik ga er gewoon kei veel maken, en allemaal zelf opeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed idee voor mijn dieet. Maar dan zonder de broodjes :/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk! Ik maak vaak een variatie met witte vis (staat ook op m'n website), maar ga nu snel deze zalmburgers proberen. Moet zeggen dat vrijwel alles lekkerder wordt met wasabimayonaise, heel verslavend...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zalmburgers en wasabimayo zijn 100% goedgekeurd hier thuis!!
    Maar nu wil ik eens een lompe vraag stellen: Als jij zegt 'twee lente-uitjes fijngehakt', bedoel je dan enkel het wit-vooraan-ajuin-gedeelte, of is daar ook het stengelgedeelte, dan wel eveneens eventueel ook het groen bladergedeelte bijgeteld? Pas op, want ik heb nog lompe vragen klaar staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ziet er heerlijk uit, wat een prachtige foto ook. Ik heb net gegeten, maar nu ik dit lees krijg ik zomaar weer trek.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen