donderdag 9 augustus 2012

Dag 33: Een za'alig slaatje fattoush

Om maar te doen alsof er gisteren niets gebeurd is, dit is echt een heerlijk slaatje. Eigenlijk is het een broodsalade (zoals panzanella), maar dan van Arabische oorsprong. De specerij die hier gebruikt wordt is za'atar, ik heb het gevonden in de supermarkt (weet niet meer dewelke) maar dan bij de exotische spullen, niet bij de kruiden. Getoast pitabrood is er lekker bij, maar aangezien ik 's avonds geen koolhydraten eet...


fattoush salade


Wat heb je nodig voor 2 personen?

2 handen ruccola
15-20 kerstomaatjes (in 2 gesneden)
10 zwarte olijven
4 kleine komkommertjes (in 8 gesneden)
4 lente-uitjes (schuin in schijfjes gesneden)
10 radijsjes (in fijne plakjes)
1/2 rode ui (in fijne plakjes gesneden)
15 muntblaadjes
1 teentje look


Voor de dressing:

2 el olijfolie
sap 1/2 citroen
1/2 tl za'atar
peper en zout


Meng alle ingrediënten van de salade en verdeel ze over 2 borden. Klop de olijfolie, citroen en za'atar onder elkaar in een apart kommetje. Kruid met peper en zout en verdeel over de salade.

En zoals ik al zei: heerlijk met pitabrood.

Zo ziet het potje za'atar eruit:


za'atar


Smakelijk!


Ann

9 opmerkingen:

  1. In de wereldwinkel verkopen ze ook za'atar. En natuurlijk in kilo's en kilo's aan stalletjes in de Joodse bazaar in Jeruzalem. En die is lekker!
    Ginder maken ze gewoon een soort plat deeg met bloem, water en wat zout, rollen dat dun uit, besmeren dat met een mengeling van olie en za'atar en dan de oven in tot het hard en krokant is en de sesam geroosterd. Heerlijk!
    Eigenlijk is het trouwens gewoon een mengeling van voornamelijk oregano, sesam, zout en hysop.
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook heerlijk om je brood in te dippen, olijolie met za'atar. En een beetje za'atar op een gebakken eitje. En Ottlenghi gebruikt het ook in zijn recepten. Heerlijk vind ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de za'atar van de foto heb je in de Delhaize gekocht (enfin daar heb ik mijn potje gekocht, en dat ziet er net hetzelfde uit...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb net de aflevering van gisteren gezien. Super! En wat een keuken seg! (Supermooie blauwe kleur op de muren trouwens!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't komt van den delhaize, ik heb die ook staan in de keuken.
    Heel lekker receptje !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke kennismaking via de tv! Proficiat!
    En vandaag alweer gewoon present met een nieuw gerechtje. Dat ziet er heel smakelijk uit!
    Ik hoop dat je nog lang doorgaat met koken en bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het gisteren gemist.. djuu toch... (en ook geen digitale mogelijkheden) Zet je ergens nog een link op je blog? Ben van nature uit nogal nieuwsgierig en volg al lang je blog, dus, wil dit niet missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was heel leuk om je eens bezig te zien! Doe zo voort, je kookt inderdaad niet voor jezelf alleen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat wou ik ook zeggen, za'atar kun je perfect in de wereldwinkel kopen ;-) Enne ... 't ziet er heel lekker uit !

    BeantwoordenVerwijderen