maandag 23 mei 2011

Geitenkaasquiche met groene asperges

Echte Belgische groene asperges heb ik deze week gekregen. Schoon hé. Ik was daar echt blij mee. Maar ik ben dan ook een gemakkelijke. Allez, dat maak ik mezelf toch graag wijs. Elza D zal jullie graag iets anders vertellen hoor, maar da's nu niet van belang. Een quiche staat er vandaag op het menu, met lekkere geitenkaas. Op iets meer dan een half uurtje is het gepiept en ze is zowel warm als koud om van te smullen.


Goat's cheese and green asparagus tart


Wat heb je ervoor nodig?

1 vel bladerdeeg (kant-en-klaar)
1 bussel groene asperges
1 ui (liefst een rode)
2 kl olijfolie
200 g geitenkaas
2 à 3 eitjes
20 cl light room
peper en zout

Bakbonen


Warm de oven voor op 200 graden. Vet een taart of quichevorm in en leg hierin de bladerdeeg. Neem een vork en doorprik de bodem veelvuldig. Neem het papier waarin het deeg was opgerold en leg dit op de vorm en giet hierin de bakbonen. Bak de bodem gedurende 10 minuutjes, haal terug uit de oven, verwijder het papier en de bonen en zet terug in de oven gedurende 3-4 minuutjes.

Breek het houtige gedeelte van de asperges (neem gewoon de asperges in je hand - net onder de kop en aan het uiteinde - en buig ze, ze zullen net boven het houterige gedeelte afknappen). Snij ze in drie stukken en kook ze gedurende 4 minuutjes in licht gezouten water. Giet ze af en spoel ze onder koud water (zo blijven ze mooi groen).

Pel en snij de ajuin middendoor. Snij de ajuin vervolgens in schijfjes en fruit ze tot ze licht bruinig en glazig zien in de olie.

Breek de eitjes in een kom (2 eitjes voor taartvormen kleiner dan 24 cm) en klop ze los. Giet hierbij de room en klop nog eens. Kruid met peper en zout.

Snij de geitenkaas in plakjes.

Haal de bodem uit de oven, giet hierin het eier-room mengsel, verdeel er de asperges, de gebakken ui en de geitenkaas over. Bak nog eens 20-25 minuutjes in de oven totdat het midden mooi vast aanvoelt.


Past perfect bij een lekker slaatje. Smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. ik heb dat deze week ook gemaakt, maar op aangeven van de delicious van vorige maand heb ik diepvrieserwten en bladpeterselie door de eieren - room gemixt. Het resultaat was spectaculair: gifgroene, prachtige taart met nog meer smaak. Ik beklaag mij nog altijd dat ik er dus niet zelf ben opgekomen, want ik maak dat bijna wekelijks, groententaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan niet slecht zijn. ;-) De volgende keer ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk eens duidelijke instructies voor het voorbakken van bladerdeeg, danku! Gedaan met de zompige quichebodems :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MMM klinkt heerlijk, misschien binnenkort maar een maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmm ziet er echt heerlijk uit!
    Ik zou echt vaker asperges moeten eten! En zeker op deze manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ge zijt keigemakkelijk. Als ge uw goesting krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen