woensdag 4 mei 2011

Had goesting in een echte chili con carne

Met vlees dus. Ik gebruik wel geen gehakt maar rundstoofvlees dat ik superfijn snijd. Wij eten daar altijd wat guacamole bij, zure room, cheddarkaas en tortilla's (Mexicaanse pannenkoekjes). En een glaasje wijn. Ah ja.


Chile con carne


Wat mag daar allemaal in?

600 g rundstoofvlees
1 ui (fijngehakt)
2 teentjes look (fijngehakt)
1 chilipeper (fijngehakt en ontpit)
3 tomaten (in blokjes gesneden)
1 blik tomatenblokjes (400 g)
1 grote lepel tomatenpuree
1/2 glas rode wijn (optioneel)
1 blik rode bonen (400 g)
1 klein blikje maiskorrels (100 g)
1/2 kl chilipoeder
1 kl paprikapoeder
1/2 à 1 kl gemalen komijn
1 kl oregano
peper en zout
olijfolie

Voor erbij: cheddar, zure room en guacamole, versnipperde koriander en de pannenkoekjes

Neem het stoofvlees en snij het met een scherp mes heel heel fijn. Zet een kookpot met dikke bodem op het vuur en doe er wat olijfolie in. Fruit er de ui, look en pepertje in. Doe er het vlees bij en bak tot het vlees volledig grijs ziet. Doe er de wijn bij, laat eventjes doorkoken tot de alcohol verdwenen is (tot het niet meer ruikt). Nu mogen er de tomaten (verse, blik en puree) bij. Roer goed. Je mag nu kruiden met de chilipoeder, komijn, paprikapoeder, oregano, peper en zout. Zet het deksel op de pot, verlaag het vuur en laat de chili op een zacht vuurtje sudderen gedurende 30-45 minuten. Mocht het te droog worden, mag je er altijd een beetje water bijdoen. Doe er op het laatst de bonen en de maïs bij, laat nog 5 minuutjes meesudderen en 't is klaar!


Serveer de chili met wat geraspte cheddar, een lepel zure room, wat guacamole en een paar pannenkoekjes. Lekkerrrrrr!


chile con carne

6 opmerkingen:

  1. Mmm, mijn vleesloze dagen zijn voorbij, dus dat is nog eens een gedacht voor één van de komende!

    Draadjesvlees spreekt me minder aan, maar met rundsgehakt lijkt het me ook jammie!
    (En ik durf er stiekem ook nog een mespuntje kaneel bij doen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het boek is XY van Sandro Veronesi, de review volgt een dezer. ;-)
    Kaneel gaat er ook bij ja. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weetge wat ! ik kom gewoon bij jou wonen denk ik ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aaaah! Mét koriander. Zoals de 'echte'. De latino's smijten ook overal cilantro (koriander dus) in.
    Een tijd geleden maakte ik chili, met koriander. Mijn gasten vonden het vreemd en niet passend bij de chili. Tsss...

    BeantwoordenVerwijderen