woensdag 16 maart 2011

Appeltaart... de laait versie.

Normaal gezien maak ik appeltaart met bloem, suiker, eieren, boter en euh... appelen. Dit keer heb ik de versie zonder boter gemaakt, en je mist het echt niet. In plaats van boter heb ik wat appelmousseline gebruikt zodat de cake mooi vochtig bleef. Werkt perfect!


apple cake


Wat gaat er allemaal in?

Voor een taart van 24 cm:

5 eieren
250 g suiker
250 g zelfrijzende bloem
1 koffielepel vanille-extract
100 g appelmousseline (appelmoes zonder brokjes)
5 kleine appelen of 4 grote (type cox, goudrenet, boskoop)


Doe de eieren met de suiker in een kom en klop met een elektrische mixer of keukenrobot tot je een mooi dik beslag hebt dat verdubbeld is in volume. Doe er de vanille bij en zeef er de bloem onder (lepel per lepel). Vouw alles goed in, maar zorg dat de luchtigheid behouden blijft. Doe er nu de mousseline bij.

Schil de appelen, ontdoe ze van hun klokhuis en snij ze in schijfjes van 1/2 cm dikte. Vouw ze onder het deeg. Neem een springvorm van 24 cm, beboter deze en bestuif met een beetje bloem. Giet hierin het deeg en zet in een voorverwarmde oven op 175°. Normaal gezien is de taart na 45 tot 1 uurtje gaar.


apple cake too


Da's nu eens genieten zonder u schuldig te voelen. Als dat niet mooi is.

20 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't water staat al in mijne mond van zo'n versie ! Laait on the hips too dus !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er goed uit, idealen dag om zoiets uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar maar, dan mis je toch die heerlijke botersmaak die zo goed bij de appeltjes past? Het ziet er in elk geval wel heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze komt vant weekend op tafel hier! Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zeer straf. ga ik zeker eens proberen. Hoewel ik denk dat ik wel van die botersmaak hou... maar zeker het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja 't is idd zonder botersmaak, maar je hebt wel meer appelsmaak. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmm, ga ik zeker eens uitproberen...!
    Groetjes, Saartje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja dat ziet er inderdaad erg lekker uit om zonder boter gemaakt te zijn! Bij Babycakes NYC (vegan bakery) doen ze ook appelmoes in hun brownies en dat waren een van de lekkerste die ik ooit at.. Heb hun kookboek gekocht en ga dat binnenkort ook eens zelf proberen! Merci om er mij zo aan te herinneren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben blij dat je tussenhaakjes schrijft wat appelmousseline is want dat had ik niet geweten!
    Ga eens lekkere appeltaartappels kopen dit weekend en deze taart uitproberen.
    Lijkt me heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze staat hier in de oven, en de geur vult langzaam het huis...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij staat in de oven en wacht met veel ongeduld af!! Had geen appelmouse maar wel appelabrikozen compote.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zonder botersmaak, mét appelsmaak, dat kan niet slecht zijn, die ga ik zeker eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wel leuk zonder boter maar wat dacht je van de hoeveelheid suiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig. Nu nog zonder suiker, want dat is de echte boosdoener

    BeantwoordenVerwijderen
  16. zou deze cake ook lukken met eivervanger?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor het delen. Ik heb hem net gemaakt maar met 100 g suiker (ik had niet meer in huis. 😊) en 200g mousseline appel/ aprikoos. Het is lekker geworden!

    BeantwoordenVerwijderen