donderdag 31 maart 2011

Prachtige salade van geglaceerde zalm en avocado

Salades kunnen soms echt mooi zijn om naar te kijken. En da's zeker het geval met dit fabuleus slaatje. Het is zoet, het is zuur, het is vooral ongelooflijk lekker én gezond. Ziet dat eens af.



avocado sticky salmon salad



Wat gaat er allemaal in?

1/2 avocado per persoon
100 g verse zalm per persoon (zonder vel en graten)
1 citroen
1 bosje verse dille
1 bosje radijsjes
2 eetlepels zonnebloemolie (of andere neutraal smakende olie)
2 eetlepels honing
2 eetlepels olijfolie
peper en zout



Rasp de schil van de citroen en doe in een kommetje. Hierbij mag de zonnebloemolie en de honing. Roer goed en doe hierin de zalm en zorg dat deze volledig is bestreken met de marinade. Zet weg.

Snij de radijsjes in fijne schijfjes, schil de avocado en snij ook in schijfjes.

Snij de boven- en onderkant van de citroen. Zet citroen op de snijkant en snij ook de zijkanten van de schil weg zodat het vruchtvlees helemaal bloot ligt. Snij er nu de partjes uit en vang het sap op in een kommetje. Haal de pitjes uit het vruchtvlees en snij het in blokjes. Doe de blokjes bij de avocado en radijsjes.

Maak een vinaigrette met het opgevangen citroensap en de olijfolie. Versnipper de dille en doe bij de vinaigrette. Kruid met peper en zout.

Zet een anti-kleefpan op het vuur en bak hierin de zalm gedurende 2-3 minuutjes aan elke kant tot de buitenkant mooi bruin ziet. Het midden mag nog rosé zijn. Haal van het vuur en laat de zalm wat afkoelen.

Verdeel de avocado, radijsjes, citroenpartjes en stukjes zalm over de borden en besprenkel met de vinaigrette. Leg er nog wat takjes dille over om te versieren.

Echt ongelooflijk lekker met een stukje brood.

8 opmerkingen:

  1. onafgezien van de dille, want dat lust ik nu eens echt niet, ziet het er overheerlijk uit !
    Maar de dille vervangen door platte peterselie of wat bieslook en ik ben in 'heaven' !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super foto weer, ik zou er zo mijn vork in wille zetten ;-) (en ik ben juist gek op dille, zeker in combinatie met zalm, heerlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aaaah, ziet er weer ongelofelijk lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja... breng mij maar een portie...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi die vage dille, broodje en citroen op de achtergrond...Ik houd niet zo van avocado, maar deze combi wil ik wels en proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Serieus? Ik dacht dat het een Bochje was!

    BeantwoordenVerwijderen