vrijdag 4 maart 2011

Sexy sabayon

Mijn meisjes leggen weer volop eitjes en da's altijd feest. Maar soms leggen ze iets té vlotjes en kunnen we helemaal niet meer volgen. Daarom heb ik deze week een zalige sabayon gemaakt. Je hebt er niet veel voor nodig én 't is lekker.

Je zal merken dat er een sexy chick in de sabayon gedoken is, da's een zekere Elza D. Die doet alles voor een lekkere sabayon. ;-)


Cheeky sabayon ;-)


Eigenlijk is sabayon maken helemaal niet zo moeilijk, maar wel lastig voor de armpjes. Je moet echt wel heel snel, veel en vooral laaaang kloppen om tot de juiste textuur te komen. Maar da's niet erg, zo speel je een hoop calorietjes kwijt, nog voor je ze naar binnen lepelt. ;-)

Oorspronkelijk wordt sabayon gemaakt met eierdooiers, marsalawijn en suiker. Ik gebruik gewone witte wijn, da's even goed. Als je bijvoorbeeld Cointreau wil gebruiken, dan gaat dat ook, maar je moet het wel mengen met witte wijn. De alcohol die voor de sabayon gebruikt wordt mag nooit meer dan 18° in totaal bedragen, anders gaat de binding niet optimaal zijn. Sabayon zonder alcohol lukt ook niet, want da's juist het element dat voor de binding zorgt.

Voor een sabayon worden enkel de eierdooiers gebruikt, ik vries de eiwitten gewoon in en gebruik ze later voor meringues of een pavlova.

Het maatbekertje voor de sabayon is een halve eierschaal zoals op de foto:


Measuring cup for sabayon


Wat heb je nodig voor 4 personen?

4 eierdooiers
4 dopjes suiker
4 dopjes wijn of 3 dopjes wijn en 1 dopje andere - sterkere - drank


Doe de eierdooiers, de suiker en de alcohol in een steelpannetje. Zet op een middelmatig vuurtje en begin met een klopper als een gek te kloppen en doe dit zeker 5 minuutjes. Zeker de kantjes niet vergeten, anders bakt het ei aan. Als het te lastig wordt, kan altijd aan iemand vragen om over te nemen.

Zorg ervoor dat het vuur zeker niet te hoog staat want anders heb je roerei met alcohol. De sabayon is klaar als je de eerste keer een blub ziet naar boven komen. Neem onmiddellijk van het vuur maar blijf roeren. Giet de sabayon meteen in een glazen kom zodat hij niet verder kan bakken.

Serveer de sabayon gewoon zo of met een bolletje ijs.

Geloof me, ik heb meerdere malen moeten sabayon maken om de structuur perfect te krijgen, maar 't zijn gelukkig geen dure ingrediënten. Oefenen baart kunst... en vooral lekkere desserts!

15 opmerkingen:

  1. ... en armspierbollen!
    Die Elza is toch wel een ferme, zo met de billen bloot. Ik vind het een zalige foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, door de sabayon heeft ze eindelijk een poep gekregen, en dat moet ze laten zien hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan sabayon ook perfect met een elektrische klopper maken hoor. Je krijgt er minder spieren van, maar 't is wel veel sneller!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jep, that's me! LOOOOOOL
    Een Photocopietje was moeilijk want dan is er geen plaats meer voor de sabayon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bij mij zou die schitterende sabayon ook overlopen hoor :-)
    A moment on the lips a lifetime on the "bips" ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zie de gelijkenis met Elza D. ! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Karen, hebt gij mijn bloot gat dan al gezien? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak mijn sabayon au bain marie. Het heeft wat meer om het lijf, maar zo mislukt het (bijna) nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Seg, en wa doede dan met al die eiwitten! (bij mij constant een probleem met recepten die maar de helft van het ei vragen... ik ben dus constant op zoek naar mogelijkheden voor de andere helft)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe die gewoon in een diepvrieszakje en vries ze in. Ik gebruik die voor pavlova's (njammie) en meringues.

    Soms bak ik die ook gewoon, da's dan een supergezond en very light snackje voor tussen de boterham.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. invriezen doe ik ook, al moet ik eens proberen met ijsblokjesvormen, dan weet ik tenminste nog wanneer en hoeveel eiwitten ik heb ingevroren.
    Dat op de boterham heb ik nog nooit gehoord! Ik probeer het eens uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ge kunt dat ook gewoon op je zakje schrijven hé. ;-)
    Die gebakken eiwitten da's goed voor als je een te hoge cholesterol hebt of op dieet staat. En bodybuilders eten dat ook zo, dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alcohol zorgt niet voor de binding dat is het ei..... EI hoe kom je erbij :P

    BeantwoordenVerwijderen