donderdag 3 maart 2011

Knolseldersoep met appel en walnoten

Er staan heel wat lekkere dingen in de Delicious van maart. Ook deze "knalseldersoep" was erbij. Ik heb ze een beetje aangepast, want ik had niet alle ingrediënten, maar ze was echt wel super.
Het originele recept sprak van bouillon van boschampignons, ik heb gebruik gemaakt van groentenbouillon. Je kan er ook 500 g extra schorseneren aan toevoegen voor een nog meer uitgesproken smaak, en ik denk wel dat dit kan kloppen.



knalseldersoep




Wat heb je nodig?

500 g knolselder geschild en in stukjes gesneden
1 sjalot fijngesneden
2 el zonnebloemolie
350 ml bouillon (of meer als je een dunnere soep wil)
100 ml slagroom
50 g boter
nootmuskaat
1 appel fijngeraspt (granny smith)
4 fijngehakte walnoten
walnotenolie


Stoof de knolselder in de olie samen met de sjalot. Voeg er na 5 minuutjes de bouillon bij en laat gedurende 25 minuutjes koken op een zacht vuurtje tot de selder zacht is. Voeg de slagroom en de boter toe en pureer met een staafmixer. Kruid eventueel bij met peper en zout en wat nootmuskaat.

Verdeel de soep over de borden en versier met wat appel en wat walnoten. Voeg er als laatste een beetje walnotenolie aan toe. Ik had er geen, maar 't was ook lekker.


Enjoy!

9 opmerkingen:

  1. kan niet anders dan goed zijn hé, zo'n 'knaller' ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer eentje om te onthouden en eens uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag hem gisteren ook in de Delicious staan, ziet er inderdaad heerlijk uit! Die van jou ziet er precies wel meer pap dan soep uit, maar zo hebben we het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik weet het, heb nochtans hun aanwijzingen gevolgd. Maar 't was dan ook lunch, en meer heb ik dan toch niet nodig. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, die lijkt me heel erg lekker en vegetarisch dus kan op mijn menu.
    Deze soep gaan we eten van de week, heb er nu al trek in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm "knalseldersoep", kan niet slecht zijn...;-)
    Groetjes van Saartje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eikes zo dik jong :)

    Ik heb de Delicious al twee keer doorbladerd en ik vind precies niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. pagina 47, wel ne veel betere foto dan de mijne. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen